Kamionos leszel? Kezdő kamionosok figyelmébe! IV. rész

Címkeresés: Azt gondolnánk, hogy a mai GPS-ek mellett ez a kérdés teljesen idejét múlt, de előfordulnak problémák. Alap esetben a megfelelő cím és valós cég név szerepel a megbízásban, de gyakran találkozunk olyan esettel, amikor valamilyen információ pontatlan. Az esetek döntő többségében a gépkocsivezetőre hárul a probléma elhárítása.

Figyeljünk arra, hogy a CMR 2-es és 3-as rovata mit tartalmaz. A 2-es rovat az átvevő neve és címe eltérhet a 3-es rovat  az áru kiszolgáltatási helyétől. Ebben az esetben a 3-as rovatban jelzett helyen kell lerakodni. A pontos cím kapcsán sokat segíthet a rakományjegyzék vagy Lieferschein is.

Amennyiben a GPS-ünk megtalálja az adott címet, már „csak” el kell jutni a célig.  Papírtérkép kontra GPS 

Mit tehetünk abban az esetben, ha a GPS nem ismeri fel a címet? Sok esetben van, hogy annyira új a cég, hogy még az ipari zóna sincs jelölve a térképen.  Segítségünkre lehet a Google, internetes kereső, ahol a cég nevére is rákereshetünk, illetve a címre konkrétan. Térképvázlatot is találhatunk a cég honlapján. Világhálón a világban – kamionosok internet közelben

Kérhetünk segítséget a irányítónktól is. Vagy koordinátát kérjünk, vagy egy keresztutcát, ahonnét már könnyen elérhetjük a le illetve felrakót. Zsákutcába, gyanúsan szűk helyre inkább gyalogosan menjünk be.

Amennyiben a fel ill. lerakót név szerint  nem találjuk, érdemes egy másik  cég portáján érdeklődnünk. Vigyük a CMR-t magunkkal – könnyebb a vizuális kommunikáció, főleg, ha vannak nyelvi nehézségek.

Segítségünkre lehet helyi gépkocsivezető, furgonos, teherautós, benzinkutas, postás, de még a pizza futár is. Van olyan eset, amikor a cég nevét egy másik kamion oldalára felfestve látjuk meg, akkor közel a megoldás. Előfordul, hogy a cég egy ipari parkban, eldugva van….  a cég nevét csak alig láthatóan jelzik, így az nehezen található meg. Ilyenkor is marad az érdeklődés.

                 

Előfordul olyan eset, amikor az áru tulajdonosa személyautóval elénk jön egy megbeszélt helyre és elvezet a rakodás helyszínére. Figyeljünk arra, hogy a mi nagy autónk nem minden esetben fér el ott, ahol az ő személyautója. Erre sok esetben a kisautósok nem is gondolnak, legyünk körültekintőek!

Felrakón…    Ahány ház, annyi szokás…. Nagyobb cégeknél gyakori, hogy egy külső parkolóban kell megállnunk és a portára/bejelentkező irodára gyalog kell bemennünk. Figyeljünk a kihelyezett piktogramokra. Jelezheti a sárga mellény, bakancs, sisak, védőszemüveg kötelező használatát. Érdemes így nekiindulni, hogy ne kelljen visszamenni a kamionhoz. (Bejelentkező irodát jelöl: Anmelden, Anmeldung, büro, office stb.)  

A bejelentkezéshez szükség van: referencia számra, vagy rakodási számra, lerakó nevére, címére, vontató és pótkocsi rendszámra, saját munkáltatónk esetleg megbízó, spedíció nevére. Kérhetnek még útlevelet vagy más arcképes igazolványt esetleg a közösségi engedélyt ( Euro licence) .

Kollégák! a fuvarra vonatkozó adatokat, ne a telefonotok sms rovatából mutogassátok, nem túl profi megoldás. Legyen egy jegyzettömb, amire könnyen feljegyezhetitek az adatokat és vihetitek magatokkal.  Erre a papírra nektek is feljegyezhetnek adatokat pl. rámpa számát, vagy a rakodás várható idejét, rosszabb esetben holnap, holnaputáni dátumot is.

Sok cégnél saját bejelentkező nyomtatvány kitöltését kérik. Néhány helyen van csupán magyar nyelvű forma nyomtatvány rendszeresítve.  A fent említett adatokon kívül kérhetnek telefonszámot ( ezen, sms-ben értesítenek, ha mehetünk rakodni) , itt nemzetközi formátumot használjunk +36…….., vagy 0036………   . Előfordulhat – főleg autógyáraknál- , hogy be kell írnunk a kamionunk márkáját is!

Szerencsés esetben bejelentkezést követően már mehetünk is a rakodási helyszínre, amennyiben várni kell vagy sms-ben, vagy a kapott csipogón értesítenek bennünket. Egyre gyakoribb, hogy nagy cég illetve telephely esetén térképvázlatot kapunk, amin jelölik az útvonalat és a rakodás helyszínét.

Kollégák, figyeljünk a kulturált megjelenésre és a szavainkra! Mindenhol lehetnek és vannak is magyarok! Igyekezzünk türelmesek, barátságosak, együttműködőek lenni. Itt jegyzem meg: vannak olyan cégek, ahol nem engednek be kettő sofőrt, ami teljesen szabálytalan. Lehet hadakozni, én is megtettem…. nem mentem vele semmire. Az ilyen helyeken általában van kulturált váró, szociális helyiség, kávé, ill. szendvics automatákkal.

Sok cégnél van kulturált – és kevésbé kulturált, vizesblokk a gépkocsivezetők részére (fahrer dusch, drivers room).  Ha nem szembetűnő, kérdezzünk rá, előfordulhat, hogy hosszabb időre kell berendezkednünk.

A rakodást követően a fuvarokmányokat kell átvennünk. Van, hogy saját CMR-t kell adnunk kitöltésre. Írjuk rá a rendszámokat, de csak a kitöltött és általunk elolvasott, értelmezett, helyes adatokat tartalmazó CMR-t írjunk alá!  Ha eltérést tapasztalunk az adatokban azt a fuvarszervezőnknek, irányítónknak jelezzük! A CMR-en kívül kaphatunk rakományjegyzéket, mérlegjegyet, palettacsere igazolást, növény-állategészségügyi bizonyítványt, vámokmányokat stb.

Neutrális fuvar esetén a felrakó helyen kiállítanak egy fuvarokmányt valahová, majd nekünk kell írnunk egy másik helyre, Neutrális szállítást (amikor a felrakó és a lerakó cég nem tudhat egymásról) külön egyeztetni kell az ügyintézővel.  CMR Egyezmény, CMR kitöltés

Lerakón

A bejelentkezés szinte megegyezik a fent leírtakkal. A lerakást követően vissza kell, hogy kapjuk a leigazolt CMR-t. Ezen legyen pontos dátum, aláírás, bélyegző. Amennyiben nincs bélyegző – Angliában gyakran előfordul- az átvevő neve nyomtatott betűkkel írva is legyen ott. Van, hogy az átvevő kifogással él, ezt ráírja a CMR-re, ezt mindenképpen jelezzük a fuvarszervezőnk felé. Ne írjunk alá olyan papírt, amit nem értünk, nem tudunk értelmezni, vagy nem értünk egyet az ott leírtakkal. A 18-as rovatba mi is tehetünk bejegyzést – felrakáskor is-!

  

A cégek területén is ügyeljünk a rend és tisztaságra, ne söpörjük le a szemetet a platóról,,, Ne tapossuk ki a virágágyást! Nem szeretik, ha az udvaron illetve a telepen mosogatsz. Mindennek megvan a helye és ideje.

Kapcsolodó írásaink:

Szabó Nelli / 2013.12.01.