24, és 45 órás pihenő
Kornél barátommal már régen találkoztam, most is csak SKYPE segítségével tudtunk beszélgetni. Ő Angliában várt rakodásra, én éppen Németországban jártam hasonló cipőben. Szóba került a blogom, és hogy a kamionozás mellett oktatással is foglalkozom. Rögtön meg is kérdezett 1-2 dolgot, mert GKI vizsgára készül, és Ő sem "libáért" akarja a kis kártyát megszerezni.
Tehát a kérdés: Hétfő hajnali 2 órakor elindul a kamionnal. Előtte 2 hétig otthon volt, tehát tiszta, mint a friss hó.Pörgős, hosszú fuvarjai vannak, így szombatra közel kerül az 56 óra max. vezetési időhöz. Csinál egy 24 órás csökkentett heti pihenőt. Mikor indulhat el szabályosan?
Válaszom: Téli időszámításkor csak hétfőn hajnali 1 óra után, nyáron hétfő hajnali 2 óra után!
Magyarázat: A hét hétfő 0 órakor kezdődik, és vasárnap 24:00-kor ér véget. Bármely héten max 56 óra vezetési időnk lehet! Bármely egymást követő 2 héten pedig összesen max 90 óra.
Akinek más a véleménye a dologról, kérem írjon, beszéljük meg! Az 1, illetve 2 óra az UTC idő miatt van! A következő héten viszont egy rendes, azaz 45 óra pihenőt kell csinálnia. Ráadásul nem is vezethet, csak 36 óra körül, mert nem lépheti túl a 90 órát!
De figyelem! Ez az emberre vonatkozik csak, az autóra nem! Tehát ha a FŐNÖK azt mondja, hogy Kornél! Légy szíves szálljál ki, Norbi beül a kocsiba, és tovább megy,Te meg a MOTEL-ban érezd jól magad 3 napig a cég költségére, minden OK! De ezt tartsuk titokban, nehogy a főnökök fülébe jusson, mert ŐK csak azt a részt jegyzik meg, hogy SZÁJJÁ KI!! OSZT A NORBI MEG MENNYEN TOVÁBB!! :
De fordítsuk komolyra a szót!
Az 561-es rendelet szerint nekünk minden héten kellene tartanunk egy "rendes", azaz 45 órás pihenőt! Annyi engedmény van azonban, hogy minden 2. heti pihenő lehet csökkentett, azaz legalább 24 órás, de kevesebb, mint 45 óra.
Viszont abban az esetben, ha éltünk a csökkentett pihenő lehetőségével, akkor a 45 órához hiányzó részt (adott esetben akár 21 órát) be kell pótolnunk! Így lehetséges, hogy következő héten pl 66 óra pihenőt csinálunk. A jogalkotó határt szab a visszapótlásnak: az aktuális hetet követően a 3. hét végéig meg kell kezdeni a visszapótlást!
Az AETR rendelethez képest könnyebbség, hogy a csökkentett napi pihenőket már NEM kell visszapótolni!
A visszapótlásra még az a megkötés is van, hogy nem lehet részletekben visszapótolni, csak egyben, úgy, hogy egy legalább 9 órás (azaz csökkentett) napi pihenővel együtt kell kivenni. Ezért van az, hogy sokan a következő 45 órás heti pihenőhöz "csapják" hozzá, és így 66 óra egybefüggő pihenőt tartanak.
Mivel ez idő alatt szabadon rendelkezel az időddel, a családoddal is töltheted azt, ha a cég "hazahoz".
Sajnos a Magyar gazdaság "szárnyalása" és a magas magyarországi útdíjak miatt egyre töben rekednek kinn külföldön a 66 órás pihenőre is.
Ezt elkerülendő, Belgiumban, Franciaországban, és Finnországban próbálnak érvényt szerezni annak a szabálynak, hogy az autóban csak a napi, és csökkentett heti pihenőt szabad eltölteni, a 45 és az annál hosszabbakat nem. Ezzel a témával foglalkozik 45-ös pihenő a kamionban, vagy mégsem? című írásunk.
Kis András / 2012.08.07.