Az áru átvétele, rakodás, fenntartások
A fuvarozási szerződésben pontosan meghatározzák az áru átvételének helyét, idejét (ami, mint tudjuk nem biztos, hogy megegyezik a feladóval - CMR kitöltése cikk- ) Mi gépkocsivezetők az irányítástól sms-ben vagy más telekommunikációs eszközön keresztül kapjuk meg a felrakás helyszínét és idejét. Mióta a kamionokat mozgó raktárként használják, kiemelten fontos szerepe van az időpontoknak, - termin -, pontosságnak.
Fontos, hogy a gépjármű a szállítandó áru felvételére és biztonságos szállítására alkalmas állapotban legyen. A kiegészítő felszerelések biztosítása a fuvarozó kötelessége, mint pl. spanifer, láncok, élvédők, csúszásgátlók.
A fuvarozónak az áru átvétele alkalmával ellenőriznie kell (CMR 8 cikk):
- az árudarabok számára, jelére és sorszámára vonatkozóan a fuvarlevélbe – CMR- bejegyzett adatok pontosságát.
- az áru és az áru csomagolásának külső állapotát.
A gyakorlatban a fuvarlevél átadása a rakodás befejezése után történik, a gépkocsivezetőnek saját érdeke, hogy a rakodás során, a helyszínen tartózkodjon és jegyezze a rakfelületre kerülő áru mennyiségét, az árudarabok jelét és állapotát.
Ha a feladó az áru darabszámát adja meg, akkor a gépkocsivezető csak azért tartozik felelősséggel. A fuvarlevélen fel kell tüntetni a csomagolás módját is – pl. zsák, doboz, láda, hordó, paletta - .
Egységrakomány esetén - kisebb egységekből pl. kartondobozokból képzett fóliázott rakomány – a gépkocsivezetőnek nincs lehetősége meggyőződni arról, hogy a fóliázás alatt ténylegesen megvan-e a rakomány darabszámra pontosan. A gyakorlatban ilyenkor egy egység egy darabként van feltűntetve a CRM-en. Egyéb papírokon jellemzően feltűntetik a tételes darabszámot is.
Palettás áru rakodása esetén is szükséges az odafigyelés, mert az áru ügyes elrendezésével könnyen lehet olyan látszatot kelteni, hogy a rakomány tömören van felrakva, ugyanakkor a belső részben lehetnek üres helyek, esetleg sérült csomagolású áru.
Gyűjtőfuvarozás során a raktérbe nagymennyiségű, különböző csomagolású áru kerül. Ennek darabszámát, csomagolását számszerűen követni szinte lehetetlen. Ilyenkor a CMR mellé külön un. „ládalistát” készítenek a felrakott árukról. Az áru átvétele és kiszolgáltatása ilyen esetben a ládalista alapján történik. A CMR 6-9 –es rovatába pedig az alábbi bejegyzés kerül:
xxx db colli gyűjtőáru ( németül: xxx Stüch colli Sammelgut )
Súly szerinti átvételre is kötelezhető a fuvarozó. A gépkocsivezető ilyen esetben ragaszkodjon hozzá, hogy a mérlegelésnél jelen lehessen és arról megfelelő bizonylatot kapjon. Ilyen pl. a mérlegjegy. Ha a megbízó a nettó súly ellenőrzését kéri, akkor a fuvarozó az üres csomagolóeszközök mérlegelését kérheti a feladótól. A mérési adatok és a csomagolóeszközök számának összevetésével aránylag pontosan meg lehet állapítani a fuvarozott áru nettó súlyát. Farekesz csomagolóeszközök esetén figyeljünk annak nedvességtartalmára. A mérlegesé során a vizet is belemérik, ami aztán a szállítási idő, 2-3 nap alatt elpárolog, így a víz súlya hiányozni fog az áru átadásakor. A súly szerinti átvétel miatt felmerülő többletköltségek megtérítését a fuvarozó követelheti a megbízótól. Pl. ha a mérlegelés helyszínére való eljutás plusz km-t jelent ,vagy a mérlegelés költsége.
A külső áruátvétel azt jelenti, hogy a gépkocsivezető az árut külső rátekintés alapján veszi át. Ilyenkor csak a csomagolás épségéről tud meggyőződni. Lezárt csomagolás esetén a fuvarozó nem felelős a csomagok tartalmáért, a csomagokban elhelyezett áru épségéért. Sérült csomagolás esetén köteles a feladónak jelezni! Sérült csomagolású árut is át lehet venni (kivéve ADR) , de ezt fenntartásként be kell jegyezni a CMR 18-as rovatába, és aláíratni a feladóval.
Minőségi áruátvételre a fuvarozót nem lehet kötelezni!
Rakodás
Az áru tényleges mozgatása – eltérő megállapodás hiányában – a feladó és a címzett feladata! Az eltérő megállapodásról a gépkocsivezetőt tájékoztatni kell! A gépkocsivezető/fuvarozó csak saját felelősségére vállalkozhat a rakodásban való tevőleges részvételre! Minden rakodás közben bekövetkezett árukárért a rakodást végző tartozik kártérítési felelősséggel az áru tulajdonosa felé.
A fuvarozó felelősséggel tartozik a rakodás irányításáért. Az áru rakfelületen való elhelyezését, elmozdulás elleni rögzítését, a rakomány egyenletes, a jármű közlekedésbiztonságának megfelelő terhelését biztosító elosztása és ezzel kapcsolatos munkafolyamatok irányítása a gépkocsivezető feladata! A gyakorlat azt mutatja a legtöbb felrakón tisztában vannak a felsorolt szempontok jelentőségével. Szinte minden felrakón megkérdezik a gépkocsivezetőt, milyen sorrendbe tegyék fel a különböző súlyú palettákat a rakfelületre. Van olyan hely is, ahol a rakományrögzítést is elvégzik, illetve dokumentálják annak szabályszerű meglétét. Fényképezik pl. a rögzítés módját, tényét.
Több fel ill. lerakó esetén vegyük figyelembe a lerakási sorrendet. A lerakón nem szívesen nyúlnak hozzá más árujához, ezért, ha rossz az áru elhelyezése ez okozhat bonyodalmakat esetleg az átrakás többletköltséget generálhat.
A rakodás befejezése után minden felelősség a fuvarozóra/ gépkocsivezetőre hárul. A helytelen rakodásból eredő közlekedési balesetért, a nem megfelelő rögzítés miatt bekövetkezett árusérülésért a fuvarozó kártérítési kötelezettséggel tartozik.
Fenntartások
A CMR egyezmény biztosítja a fuvarozónak a jogot arra, hogy a nem megfelelő árufelrakása, árusérülés, áruhiány stb. esetén kifogásokat tehessen és ezeket írásban is rögzíthesse.
„Ha a fuvarlevél nem tartalmazza a fuvarozó indokolt fenntartását , az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy az áru és annak csomagolása jó állapotban volt, amikor a fuvarozó az árut átvette, továbbá, hogy az árudarabok száma, valamint azok jele és sorszáma a fuvarlevél adataival megegyezett.” Ebből következik a fuvarozónak/gépkocsivezetőnek akkor van védelme, ha megvédi magát!
Tehát minden olyan esetben, amikor a felrakás során bármilyen rendellenességet tapasztalunk, azt azonnal jelezni kell a feladónak. Valamint kérni kell annak megszüntetését. Ha a feladó nem tud, vagy nem akar ennek a kérésnek eleget tenni, a fuvarozónak joga és kötelessége fenntartásait a CMT 18-as rovatába bejegyezni. Fenntartások többnyelvű jegyzéke letölthető PDF formátumban a cikk alatt található.
A fenntartást a feladóval alá kell íratni! Amennyiben nem hajlandó aláírni, úgy ennek a tényét is fel kell vezetni a CMR-re. Fontos, hogy ezek a bejegyzések valamennyi példányom rajt legyenek! Ezzel kizárható az utólagos feljegyzés gyanúja.
Nagyobb cégek esetében gyakori, hogy rakott – és plombált- pótkocsit veszünk át a kollégától. Ha a plomba miatt nem tudjuk megnézni a rakományt, feltétlen kérdezzük meg a rakomány magasságát, mert a súlypont fontos tényező közlekedésbiztonsági szempontból. A rögzítésre is kérdezzünk rá. A CMR-re írjuk rá a vontatónk rendszámát, mikor hol vettük át a pótkocsit/rakományt. Egy példány a CMR-ből az átadó kollégánál maradhat.
Amennyiben a felrakás vagy a lerakás során olyan eset fordul elő mely jegyzőkönyv megírását teszi szükségessé ( árusérülés, áruhiány…) csak olyan jegyzőkönyvet írjunk alá, melynek a tartalmában biztosak vagyunk. Ha nem értjük a kitöltés nyelvét, akkor jegyezzük rá, hogy „ A jegyzőkönyvet annak, tartalmának ismerete nélkül írtam alá” ( ebben az esetben a jegyzőkönyv felvételének tényét ismerjük el) és hogy a felelősségünket elismerjük, vagy nem. A jegyzőkönyvből egy példány mindenképpen a fuvarozót illeti.
Ebben a két esetben a fuvarozó még fenntartással sem veheti át az árut:
- A feladó az árut a fuvarozó figyelmeztetése ellenére úgy rakta fel, hogy az a fuvarozó, ill. mások testi épségét, a jármű épségét vagy a közlekedés biztonságát veszélyezteti. Mivel a közlekedésbiztonságáért a fuvarozó feltétlen felelősséggel tartozik, köteles megtagadni a fuvarozás megkezdését mindaddig, amíg az árut a feladó biztonságosan el nem helyezi a jármű rakfelületén. A „biztonságos elhelyezés” vonatkozik a rakomány rögzítésére a lehetséges árusérülésekre stb.
- Veszélyes áru szállítása esetén a feladó és a fuvarozó egyetemlegesen felelős az ADR szabályainak betartásáért. Ha a feladó olyan árut akar feladni, amely a közúti fuvarozásból ki van zárva vagy az árudarabok csomagolásán bármilyen sérülés látható, ha a kötelező ADR nyilatkozatot a feladó nem hajlandó a fuvarlevélbe bejegyezni vagy ahhoz mellékelni, és a fuvarozó mindezek tudtával az árut fuvarozásra felveszi, maga is aktív részese lesz a szabálytalanságnak, és azonos megítélés alá esik a feladóval. (Forrás: in: Nemzetközi árufuvarozók tankönyve p. 80-81 Közlekedési Felügyelet Bp.1997)
Az áruátvétel befejezése az az időpont, amikor a fuvarlevélen szereplő teljes áru mennyiséget a járműbe berakták, a feladó a fuvarlevelet aláírva a csatolt okmányokkal együtt átadta a fuvarozónak.
Kapcsolódó irások:
Szabó Nelli/ 2015.10.17