Kirándulás Párizsban I.rész
Sok ember vágya, hogy eljusson Párizsba. Ez a kamionosoknak megadatik, ha hajlandóak egy kevés időt, és pénzt ráfordítani, de még így is sokkal olcsóbb, mint „igazi” turistaként ismerkedni a Francia főváros nevezetességeivel.
Mi szerencsés helyzetben vagyunk, mert cégünknek Párizs közelében is van telephelye. A közelmúltban pont ott kellett egy 45 órás pihenőt eltöltenünk. Ezért volt egy teljes napunk a kirándulásra, és még ki is pihenhettük magunkat. Párizs agglomerációját RER vonatok kötik össze a fővárossal. A RER a budapesti HÉV-hez hasonló közlekedési eszköz. Az állomásokra, megállóhelyekre a GPS-ben, és az interneten is rá tudsz keresni. A jegy ára a városközponttól való távolság függvényében változik. A legtávolabbi végállomások az 5. zónába tartoznak. Onnan egy retúrjegy kb. 12 €-ba kerül. Van olyan jegy is, amely 24 órára érvényes, és korlátlan számú utazásra jogosít fel a RER vonatokra és a párizsi tömegközlekedési eszközökre. Ez csak néhány €-val kerül többe.
Jegyeket vásárolhatunk automatából, amelyek menürendszere könnyen értelmezhető. A francián kívül „beszél” németül és angolul is. A tapasztalataink szerint a végállomásokon vannak pénztárak is, ahol a pénztárosok jól beszélnek angolul is. Mindkét megoldás esetén fizethetünk bankkártyával, és készpénzzel is.
A vonatok sűrűn járnak, térképen követhető, hogy merre járunk, és a megállók nevét kiírják, és be is mondják. A jegyet az utazás végéig meg kell őrizni, mert csak azzal tudjuk elhagyni az állomások területét. A RER vonatokról átszállhatunk metróra is. Párizsban a világ egyik legfejlettebb metróhálózata működik. A legtöbb turisták által látogatott nevezetesség metróval és kevés gyaloglással megközelíthető. Hátránya az, hogy utazás közben nem látható a város. A város legjobban gyalogosan ismerhető meg, de az kissé fárasztó és időigényes.
HOP ON HOP OFF Busz (http://www.localparistours.com/paris-hop-on-hop-off-bus )
Praktikus megoldásnak tartjuk nyitott tetejű emeletes városnéző buszokat. Az egy napra érvényes jegy busztársaságtól függően 30-32 €-ba kerül. Van 2 napra érvényes is. Ez korlátlan utazásra jogosít, akár egész nap utazhatsz a buszon, ahol 7 nyelven idegenvezetés is van. Fülhallgatón hallgathatod az idegenvezetést, de sajnos a magyar nem szerepel a menüben.
A buszoknak van több megállója a nevezetességek közelében, ahol a társaság képviselőinél is lehet jegyet vásárolni kártyával és készpénzzel is.
Rugalmasak, mert a buszokon, és az utazási irodákban is árusítják a jegyeket. A menetjegy mellé térképet is adnak.
Érdemes először egy teljes kört menni a busszal, majd a következő körön a nekünk tetsző látványosságoknál leszállva gyalogosan ismerkedhetünk azokkal.
A buszok sűrűn követik egymást, így tetszőlegesen időzhetünk a nekünk tetsző helyen.
Ebédidőre célszerű a Notre Dame környékét választani, mert azt tapasztaltuk, hogy a környező sikátorokban rengeteg étterem van, ahol ízlésünknek és pénztárcánknak is tetsző helyet tudunk választani. Ajándéktárgyak vásárlására is alkalmas ez a környék. Gyalogosan kellemes sétát tehetünk a Szajna parton, de a város többi része is élhető. Széles utcák, járdák a jellemzőek, rengeteg a park, zöld terület. Ingyenes nyilvános wc-k is vannak.
A leginkább látogatott objektum Párizsban az Eiffel-torony.
A Mars mezőn álló, több mint 300 méter magas, vas szerkezet az 1889-es világkiállításra épült. Az Eiffel-torony Párizs egyik jelképe, amelyet tervezőcég tulajdonosáról, Gustave Eiffel mérnökről kapta a nevét.
Az Eiffel-torony a világ egyik legtöbbet fényképezett turisztikai látványossága. A torony építésének ötlete a világ elitje körében hatalmas felháborodást váltott ki, mindenáron igyekeztek megakadályozni a torony megépítését, de Eiffel kitartott tervei mellett.
A torony teljes magassága 324 m, ebből maga a torony 300 m, rászerelve 24 m-re magasodik egy tévé-adóantenna. Első emelete 58, második emelete 116, a harmadik 276 m magasban van. Négyzet alapú, 1,6 ha alapterületű, 10 100 tonna tömegű, 12 000 acéldarabból, szegecseléssel állították össze, átmeneti jelleggel. Évente kb. 10 tonna festék kell felülete karbantartásához.
Aki szeretne a legfelső szintre feljutni, válassza a liftes verziót, mert gyalogosan fárasztó a rengeteg lépcső. Turista szezonban hosszú sorok kígyóznak a pénztárak előtt, de a toronyban is hatalmas tömeg van, viszont a csodálatos kilátás kárpótol ezekért a kellemetlenségekért.
Minden bizonnyal a Diadalívnél van Franciaország legnagyobb körforgalma. Elvétve kamionokat is láthatunk a számtalan forgalmi sávban, ahol az irányjelzőt dudaszóval erősítik, ezért elég zajos a környék.
A Champs-Élysées végén a Charles de Gauelle tér közepén áll Párizs legismertebb diadalíve, melynek megépítését I. Bonaparte Napóleon rendelte el római mintára. A Diadalív a francia katonaság dicsőségét hirdeti, és emléket állít a napóleoni háborúk alatt elesett francia katonáknak.
A Diadalív 51 méter magas és 45 méter széles. Építése 1810-ben kezdődött, de Napóleon bukása miatt csak 1836-ra fejeződött be. Köveibe belevésték a Napóleon győztes csatáinak helyszíneit.
Az ismeretlen katona sírja 1921-ben került a Diadalívhez. A franciák nemzeti ünnepén, július 14-én innen indul a katonai parádé a Champs-Élysées sugárút felé. A Champs -Elysées keleti végén álló Place de la Concorde a legnagyobb tér Párizsban, akármerre is nézünk a kilátás fantasztikus. A tér 1754 -1763 között épült neoklasszicista stílusban, Ange-Jacques Gabriel tervei alapján. Eredetileg felvonulási terület volt és a Louvre építését szolgálta.
A Place de la Concorde tér közepén álló, 3200 éves egyiptomi obeliszket a 19. században a luxori templomból hozták ide.
A II. Ramszesz életét ábrázoló hieroglifákkal díszített, 23 m magas és 250 tonna súlyú, vörös gránit oszlopot 1836-ban Lajos Fülöp király állíttatta fel.
Az obeliszket 2 szökőkút – a folyami és a tengeri hajózás jelképei – és Franciaország 8 vezető városának alakjai veszik körül. A nagy francia forradalom alatt sok vér folyt ezen a téren, közel 1200 embert végeztek ki itt guillotine-nal köztük XVI. Lajos francia királyt, Marie Antoinettet és Robespierre-t is.
Több képet a KÉPGALÉRIÁBAN találtok!
Szabó Nelli , Kis András / 2015.06.30