Megszűnt a tevékenységigazoló lap?
A közelmúltban elárasztotta a kamionos oldalakat a tevékenységigazoló lap megszűnéséről szóló írások sokasága. Mit kell erről pontosan tudni?
Az Európai Parlament és a Tanács 165/2014/EU rendelete (2014. február 4. ) 34-es cikke alapján:
„A tagállamok nem írhatják elő a járművezetők számára annak követelményét, hogy dokumentálják a jármű elhagyása során végzett tevékenységeiket.”
Ez gyakorlatilag nem jelent túl nagy változást a korábbiakhoz képest, csak annyit, hogy 2015. március 1. után már NEM követelhetik a hatóságok tőlünk a tevékenységigazoló lapokat azokra az időszakokra, amikor nem tartózkodtunk az autóban, és így értelemszerűen nem tudtuk a menetírót objektív okokból használni.
Az 561-es rendelet eddig is előírta, hogy azokról az időszakokról kell valamilyen dokumentum, amikor nem tudtuk a tachográfot használni. Erre alkalmas volt a tevékenységigazoló lap, illetve eddig is szabályos volt a korong hátulján megrajzolni a tevékenységeket. Illetve visszaírni a digitális tachográfokba, amikor a kártyát behelyezzük a munka kezdetekor. Azt megtapasztalhattuk, hogy a hatóságok nem egységesen követelték meg a tevékenységigazoló lappal, vagy más módon való igazolásokat. Ezt most egyértelműsíti az új jogszabály: NEM KÖTELEZŐ a tevékenységigazoló lap kiállítása!
Természetesen használhatjuk a tevékenységigazoló lapot, úgy, mint eddig, de ha a tevékenységet visszaírtuk a tachográfban, akkor nem kötelező! Arra figyeljünk, hogy ellentétes információ illetve eltérés ne legyen a lap tartalma és a visszaírás tartalma között!
Ez könnyebbség a gépkocsivezetőknek, és a fuvarozó vállalkozásoknak is, mert gyakran technikailag szinte megoldhatatlan volt, hogy térben és időben összehangolják a tevékenységigazoló lap kitöltését, és a gépkocsivezető részére való átadását.
Arra felhívom az olvasók figyelmét, hogy abban NINCS VÁLTOZÁS, hogy továbbra is igazolni kell az aznapi, és a megelőző 28 nap tevékenységeit! Csak annyi változott, hogy a szabadságot, pihenőt, egyéb munkát visszaírhatjuk a digitális tachográfba, illetve megrajzolhatjuk a korongok hátulján, de pl. a betegszabadságot, vagy a tachográf mentes tevékenységeket továbbra is a tevékenységigazoló lappal tudjuk igazoltatni.
Ez a történet meglehetősen nagy hasonlóságot mutat a 45-ös pihenő kapcsán felmerült anomáliákkal. 2006 óta nem szabad a heti pihenőt az autóban tölteni, csak ennek szigorú ellenőrzését, és a meglévő szabály betartatását a Belga, Francia és Finn hatóságok elkezdték szigorúan ellenőrizni, és már keményen büntetnek is érte. 45-ös pihenő a kamionban, vagy mégsem? Öntsünk tiszta vizet a pohárba!
Kis András / 2015.