Minden út Rómába vezet...
A közelmúltban gyakran volt Róma peremkerületét érintő fuvarfeladatunk. Már régóta szerettük volna megnézni Róma nevezetességeit, de eddig nem sikerült elég közel megállnunk a városhoz. Végre eljött ennek is az ideje.
Szombaton a tilalom előtt lerakodtunk, és sikerült leparkolnunk az Eni Settebagni Interna benzinkúton az A90 autópályán a Porta di Róma bevásárlóközpont közelében. Nem volt nehéz dolgunk, szinte üres volt a kamionos parkoló. Természetesen a 2-3 viszonylag árnyékos hely már foglalt volt. A benzinkút 0-24 órában van nyitva, de a zuhanyozót csak 7-18h között lehet használni.
Az élelmiszer készletek feltöltését is meg lehet oldani. A bevásárlóközpont kb. 1 km-re van. A benzinkút kerítésén 2-3 m hosszon hiányzik a drótháló, így akadálymentes a kijutás a parkolóból a bevásárlóközpont irányába. Szombaton erőt gyűjtöttünk, pihentünk, felderítettük a városba bejutás lehetőségét, valamint az internet segítségével utánajártunk, hogy mit „kell” holnap (vasárnap) megnéznünk.
A bevásárlóközpont közelében van egy buszmegálló, ahonnan indul az U38 jelzésű helyi busz, és az X80 jelzésű expressz járat. Mi ez utóbbit választottuk, mert lényegesen rövidebb a menetideje, mint az U (urban= városi) busznak. Reggel légkondi nem volt a buszon, de legalább zörgött, csattogott, szinte szét akart esni az IVECO. A gépkocsivezető igazi olaszos stílusban vezetett, nyomta a gázt, ami a csövön kifért! Ez az utazás is hozzásegített bennünket a város alaposabb megismeréséhez. Végállomása a Piazza Venezián van a Viktor Emánuel emlékmű közelében. A buszról leszállva láttuk a Colosseumot is.
A buszjegy 1,50€, az érvényesítéstől 100 percig érvényes, és át is lehet vele szállni másik buszra, villamosra, metróra. Van olyan jegy is, amelyik 7,00 €, és 24 órára érvényes, korlátlan számú utazásra. Ez jobban megéri árban, mint a városnéző buszok 21-28 € ára, mert azok egy állandó útvonalon járnak, de nem éjjel-nappal. Bár igaz, hogy szinte valamennyi fontos látnivalót érintik. Buszjegyet újságos pavilonokban, trafikokban, jegy automatákból lehet vásárolni. A napijegyes megoldásnál érdemes előre tájékozódni, hogy melyik járatok jönnek szóba a belvárosi túránk során. Erre kiválóan alkalmas a római közlekedési cég honlapja: http://www.atac.roma.it/
Azt tapasztaltuk, hogy a fontosabb látnivalók gyalogosan is elérhetők, ha nem okoz gondot pár km gyaloglás. A telefonban lévő lépésszámláló 18000 lépést számlált. Sok buszjegy árusba és víz és kalap árusba botlottunk, akik már-már a zaklatás határáig rámenősen tukmálták ránk a portékájukat.
Nagyon meleg volt, meg is szomjaztunk többször is. Hátizsákban vittünk magunkkal ételt, italt, de szerencsére a vízkészleteket tudtuk frissíteni a fali kutakból, amelyekből jó minőségű ivóvíz folyik. Elég sok kutat találtunk. Viszont nyilvános WC fronton nem ennyire rózsás a helyzet, mi csak a Vatikánban láttunk, ott rengetegen álltak sorban.
Találkoztunk még egy magyar kamionos párossal a kirándulás során. Ők egy másik benzinkútról ( Eni Casilina Interna A90 17. kijáró közelében) jöttek be a városba busszal, metróval. A római ringen található benzinkutak mindegyikéről be lehet jutni a belvárosba tömegközlekedési eszközzel. Fejenként 3 €-t megér a sok látnivaló! Az idegenforgalmi fő szezonban nagy a tömeg, különösen a Colosseumnál és a Trevi kútnál.
A Vatikánban hosszú sorok kígyóznak a Szent Péter bazilika előtt, mert a terror veszély miatt mindenkit átvizsgálnak, mielőtt beléphetne a bazilikába. A Vatikáni Múzeum zárva volt, de a városállam sok nevezetessége látogatható. Vatikánváros egy zárt városállam Róma egyik kerületében, melynek területe 44 hektár. 1929-ben alapították, és a pápa irányítása alatt áll. Vatikánváros büszkélkedhet a világ legszebb épületeivel – a Sixtus- kápolnával, a Szent Péter katedrálissal és a pápa székhelyével, az Apostoli Palotával.
A visszaúthoz is az X80-as buszt választottuk. Ez egy fiatalabb évjárat volt, mint a reggeli, ezen működött a klímaberendezés is, és nem akart „atomjaira” szétesni.
A meleget leszámítva nagyon élveztük ezt a kirándulást! Ettünk pizzát,találkoztunk olasz emberekkel, akik mások, mint a magyarok. Optimisták, vidámak, temperamentumosak, szeretik, élvezik az életet, segítőkészek, barátságosak, sokat és gyorsan, hangosan beszélnek.
A város megismeréséhez egy nap nem elegendő, de ízelítőt kaphatunk belőle. Remélem lesz még alkalmunk visszatérni, mert a fényképek tanúsága szerint az éjszakai Róma is nagyon szép! Nem dobtunk aprópénzt a Trevi kútba, de bizonyára látjuk még Rómát.
Nelli Rómában készült többi fotóját itt találjátok: http://www.kisaetr.hu/kepgaleria
A II. Viktor Emmánuel számára épített emlékmű nagyon megosztja Róma lakóit. Vannak akiknek tetszik, de vannak akik szerint túl nagy és nem illik bele a városképbe. Az biztos, hogy hatalmas épület, méltó emléket állít az egységes Olaszország első királyának, II. Vittorio Emanuele-nek. 1895-ben, Guiseppe Sacconi tervei alapján kezdték meg az építését, majd 1935-re készült el a mű, mely fehér márványból készült. Az I. Világháborúban elhunytak emlékére, ismeretlen katona sírja is megtalálható az épületben illetve egy örökmécses is.
Forum Romanum az ókori Róma fő köztere, a Capitolium és Palatinus domb közötti tér volt, mely a kereskedelmi és politikai világ érintkezőhelyének számított. A terület eredetileg ingoványos hely volt, melyet Tarquinius Priscus király száríttatott ki és vétetett körül oszlopos csarnokokkal, melyek üdülésre és sétahelyül is szolgáltak. Hossza körülbelül 220, szélessége 35-50 méter, és kis mérete ellenére rengeteg épület és emlékmű állt itt. A Forum két részre oszlott: a tulajdonképpeni Forum Romanumra keleten, ahol régebben a plebejusok gyülekeztek, és a másik, magasabb, nyugati részre (Comitium), amelyen eredetileg a patríciusok gyülekeztek. A Comitiumon állt többek között: a Curia Hostilia (a szenátus helye), a Carcer Mamertinus (részei: Robur, azaz börtön és Tallianum, azaz kivégző hely) és a Rostra nevű szószék.
Ahogy a város nőtt, a Forum Romanumot is bővítették, és gyönyörű oszlopos csarnokokat, úgynevezett bazilikákat építettek (ezek voltak állítólag a keresztény templomok alapjai, ilyenek voltak például a Basilica Porcia, Sempronia, Opimia, később Augustus alatt az Aemilia és főképp a Julia.) Újabb templomokat is építettek (Templum Divi Caesaris, Minervae stb.) Később térszűke miatt a Forum Romanumot észak felé is bővítették, és a hozzá fűződő újabb tereknek és építményeknek egész sorozata keletkezett.
Trevi kút
Róma kútjai többnyire egy-egy aquaduct lezáró részeiként épültek, a Trevi-kút az ókori Aqua Virgo vízvezetéké (Kr. u. 19-ben építették), mely a várostól 20 kilométerre eredő Salone-forrástól szállította a vizet Róma történelmi központjába. 1732-ben XII. Kelemen pápa Nicola Salvit bízta meg egy monumentális kút építésével a Poli-palota déli oldalához kapcsolódóan. Salvi Róma leghíresebb barokk építésze, Bernini terveire alapozta munkáját.Bernini egy évszázaddal korábban tervezett már ide egy kutat, de VIII. Orbán pápa halálával az építkezés félbe maradt. Salvi 1751-ben meghalt, a kutat végül Giuseppe Pannini 1762-ben fejezte be. Elnevezését onnan kapta, hogy egykor három út találkozott itt (Trivium).A kút központi alakja Neptunus tengeristen, aki egy kagylóformájú kocsin áll.
A jármű elé fogott, s egy-egy Triton által irányított tengeri paripák a tenger ingadozó természetét szimbolizálják: az egyik nyugodt, a másik ideges.
A kút szobrai között további szimbolikus alakokat is felfedezhetünk, így a Bőségét és az Tisztaságot, de még az Aqua Virgo építtetőjének, Agrippának az alakja is feltűnik.
Kis András / Fotók: Szabó Nelli / 2017.08.06.