Nyerges szerelvény szét és összeakasztása

Mint közülünk oly sokan, én is forgózsámolyos pótot húztam a C+E tanfolyamon, és a vizsgán is. Az első "fuvarom" is egy D344-es által vontatott pótkocsival volt még a 80-as évek elején, Mezőtúrról mentünk a Mátrába.

Az első nyerges akasztásom Komáromban volt, a NOKIA cégnél.Nekem könnyű dolgom volt, mert 4kézben voltam Balogh Robertóval, aki már akkor profi gépkocsivezető volt.Ő mesélte, hogy amikor neki kellett az elsőt akasztani, szenvedett vele rendesen! Friss jogosítvánnyal, amin még a tinta sem száradt még meg, fuvarba küldték. ( akkor még leporelló volt a jogsi ) A traktor ott állt a főnöke háza előtt, a pótkocsi meg pár km-re, egy benzinkúton. Nem untatlak benneteket a részletekkel, de kb. 1 órát vett igénybe a művelet!

Mivel a honlapot sok „diák” is olvassa, akik talán a jövő kamionosai, főleg nekik írom, illetve mutatom meg, hogy hogyan is kell, illetve lehet ezt megcsinálni.

Nálam az 1. lépés a pótkocsi megközelítése.

Ellenőrzöm a nyereg, és a pótkocsi egymáshoz való magasságát, majd szintezek úgy, hogy a nyereg néhány centivel alatta legyen a pótnak. A jobbik eset az, amikor a húzó légrugóját le tudom engedni a szükséges mértékig. A rosszabbik az, amikor a gólyalábat kell kurblizni. Ott 2 fokozat van: a gyors, és az "erős" Üres pótot nem nehéz fölemelni, de a 24 tonnás rakománnyal meg lehet izzadni.

Fontos, hogy a nyereg zárszerkezete NYITOTT állapotban legyen, különben súlyos károk keletkezhetnek.
A képen a SCANIA szintezője látszik. Az MAN nagyon hasonló, szinte csak a felirat más.A VOLVÓ más formájú, de a funkciók ugyanazok. Bonyolultabb a megások szintezője, mert ott az első tengelyt is lehet szabályozni. Jó is az, ha lejtős a parkoló!

2. lépés a pótkocsi rögzítése a  piros gomb kihúzásával.  Ha kihúzod a piros gombot, a pótot akkor is befékezed, ha a töltő vezeték csatlakoztatva van. Ennek majd az összekapcsolásnál lesz nagy jelentősége. Elvileg kellene a kerékkitámasztó éket is használni, de sík úton jól működő fékeknél nem szükséges. Lejtőn viszont mindenképpen használjuk!

3. lépés: alátolatok a traktorral, de csak annyira, hogy a királycsap a nyereg V alakú nyílásáig kerüljön.

Ha a kétoldali tükrökből úgy látod, hogy a traktor és a pótkocsi hossztengelye közel egybeesik, jó a manőver. A pótkocsi alatt még ellenőrizheted a királycsap helyzetét.Ha minden oké, akkor a szintező segítségével emeld meg a pótot, hogy a gólyaláb feszmentes legyen. Így könnyen tudod fölemelni.

Most ez következik:Ha alaphelyzetbe került a gólyaláb, szintezz vissza a normál, utazó szintre, és állítsd le a motort. Erre azért van szükség, mert ha az ABS kábelt járó motornál dugod össze, tönkre teheti a komputert. Csatlakoztasd a csöveket, kábeleket. Most több a hely, mint amikor"összecsattintasz"!

Ha kihúztad a piros gombot, csatlakoztathatod a töltőlevegő kutyafejét is, nem gurul el a pót! Ha mégis megindulna, azonnal vedd le a kutyafejet, akkor ismét befékeződik.

Ha minden csövet, vezetéket csatlakoztattál, következik az "összecsattintás"! Óvatosan indulj meg hátra. Akár több megállással is, nehogy kárt tegyél a kapcsolószerkezeten. Ha koppan és csattan, akkor jó! Most egy fontos dolog jön: Meg kell róla győződni, hogy záródott-e a nyeregszerkezet. Ezt úgy tudod, hogy megpróbálsz elindulni előre és hátra is. Ha nem sikerül, akkor jó! A rögzitőféket most húzd be, és következhet a piros gomb benyomása. Ezzel oldod a pótkocsi féket. Ha a kéziféket nem húztad be, a szerelvény elgurulhat! Ha megindulna, ismét húzd ki a pirosat! Most ellenőrizni kell a világítást, a gumikat, kerékcsapágyakat, stb. Ne feledd az árut is megvizsgálni, ha rakott a pót, illetve a rakomány rögzítését is nézd át, mert innentől te vagy a felelős érte! A papírmunkát elintézve indulhat a fuvar!

Most pedig következzen a szétakasztás: Ehhez nem teszek képeket, csak a leírás jön: Ha megálltál a pótnak kiszemelt helyen, győződj meg róla, hogy a talaj alkalmas-e a letalpalásra? Ha laza, vagy fagyott a talaj, a rakott pótkocsi gólyalába csúnyán el tud süllyedni!Ha alkalmas a hely, rögzítsd a pótot a piros gomb kihúzásával. Tekerd le a gólyalábat a  földig, majd húzd ki a nyereg nyitószerkezetét.

Nekem a kék kötél azért van rajta, hogy ne kenjem össze a ruhámat a nyitáskor. A narancs színű huzal a biztosítót nyitja.Állj előrébb a traktorral kb. 0,5-1 m-t. Emeld meg a húzót, majd állítsd le a motort. (ABS kábel) Tekerd le a gólyalábat ismét a földig. 2-3 fordulat a jó. Vedd le a csöveket, kábeleket, majd a motort beindítva szintezd vissza a traktort menet helyzetbe. Most kiállhatsz a pótkocsi alól. Ha közútra is akarsz menni, illetve nem csak a közelbe akarsz menni, a kábeleket, levegőcsöveket rakd a tartó helyükre. Így nem sérülhetnek, piszkolódhatnak. Fontos, hogy a sárvédő íveket is rá kell tenni a hátsó kerekekre.
A művelet a valóságban sem tart tovább, mint az elolvasása! Az átlagos kamionos szinte csak havonta 1-2 alkalommal akaszt szét-össze, de aki egy gyár udvarán mozgatja a pótokat,  naponta 50-100 alkalommal is végrehajtja.
Jobb helyeken ezt már nem is nyerges traktorral csinálják, hanem speciális vontatóval.
                                                                         

                                                                                                                                                                                                                            Kis András / 2012.09.24.