Papírtérkép kontra GPS
Sok embert foglalkoztat a gondolat, hogy kamionozáshoz mi a jobb: a GPS, vagy a papírból készült, "hagyományos" térkép?
Én átvágtam a gordiuszi csomót: van nálam mind a kettő! Sőt, még a laptopomon is van térkép program! Elég régóta vezetek (1975-ben volt az első sikeres KRESZ vizsgám segédmotorkerékpárból), és akkoriban nem is merült föl a címben föltett kérdés, mert még nem is hallottunk a GPS-ről a 70-es években.
Meg kellett tanulni a térkép használatát! Szerintem most is ez a lényeg: Meg kell tanulnia mindenkinek a térkép használatát, aki kamionozni, de akár csak furgonozni akar! Mert hiába van a legszuperebb technika a birtokában, ha nem ismeri a térképet, sok gondja lesz!
Azt gondolom, hogy a legtöbb kollégának nem is kellene GPS ahhoz, hogy pl. Budapestről elmenjen Párizsba, vagy Londonba, Bukarestbe, mert már fejből ismeri az odavezető utat. Az utolsó 10-20 kilométeren nélkülözhetetlen a készülék, ha még nem voltunk azon a lerakón, vagy felrakón.
Azóta van ez így, amióta szinte percre pontosan kell megérkeznünk! Nem érünk rá plusz köröket megtenni, keresgélni, benzinkutakon érdeklődni, helyi térképeket lapozgatni ( sokszor be is vannak azok fóliázva).
Kicsi fiam (kb 210 cm magas) elhatározta, hogy kamionos lesz! Jött velem 4 kézben dolgozni, hogy ellessen pár fogást. Az első hónapban nem is vettük elő a GPS-t! Meg kellet tanulnia térképből navigálni! A GPS csak ezután következett.
Viszont nagyon fontos szabály, amit Keilhauer Tibi "tapasztalt nemzetközis" barátom mindig is hangoztatott: " Tudni kell a GPS-t fölülbírálni!" És akkor nem járunk úgy, mint egy Sprintes Angliában:
Csak néhány millió Ft-os kárt okozott a nyelvtudás hiánya, és a GPS nem megfelelő használata. Egyébként azt gondolom, hogy a GPS az egyik legnagyobb okosság a hétzenés kvarcóra óta!
A helytakarékosság szempontjából is az elektronika híve vagyok. Régóta kamionozó kollégáknál látni még, hogy egy sporttáska csak térképekkel van tele.
Ráadásul azok nagyrészt már elavult, és nem is vehetünk minden városról térképet, azok elég sokba kerülnek. Ez alól Svédország egy üdítő kivétel: a legtöbb városról ingyenes térképek találhatóak a városok előtti parkolókban.
A navigációs szerkezetek meg elférnek egy nagyobb zsebben, a frissítésük pedig egyszerűen megoldható: jelentős részük az internetről ingyen frissíthető évente. A működési elvük az, hogy a föld körül navigációs műholdak keringenek, és az azokhoz való helyzetet érzékelik a mi készülékeink. A memóriájukban pedig térképek is vannak, és azokon megjelenítik a valós helyzetünket. Az a nagyszerű az egészben, hogy Európa valamennyi városáról, falujáról utca,házszám pontosságú a térkép, és akár 1:5000 méretarányban előcsalogathatóak azok.
A régi időkben micsoda érték volt egy irányítószámos 1:300 000-es léptékű Osztrák, vagy Német térkép! Ehhez képest ez már a Kánaán!
De Morfi törvényei szerint, ami el tud romolni, az el is romlik! Ráadásul a lehető leg rosszabbkor! Ezért van nálam mindig egy Európa atlasz, biztos, ami biztos! A vezetési és pihenőidők betartásához is hasznos segédeszköz a navigációs eszköz, mert jól láthatók rajta a parkolók is. Ezért jól ki tudjuk használni a rendelkezésre álló időket.
Kis András / 2012.10.07.