TIBI kedvence… Pihenő kiterjesztése
Kamionos barátom feleségétől idézek: „Tibi a kamionozásból a legjobban a 66 órás pihenőt szereti!” Nagyon jó gondolat! De honnét is van ez a 66 órás pihenő?
Az 561/2006/EK rendelet II. fejezet, 8. cikk (3) pont: A napi pihenőidőt ki lehet terjeszteni heti pihenőidővé, vagy csökkentett heti pihenőidővé. Ez azt jelenti, hogy a heti pihenő megkezdése előtt NEM kell egy napi (11 óra), vagy csökkentett napi pihenőt (9 óra) tartani akkor sem, ha vezettél már akár 10 órát is az adott napon. Illetve, azt is jelenti, hogy a napi és heti pihenőt össze lehet kapcsolni.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy pl. Ausztriában szombaton 14-15 óra körül megállsz, hogy megkezdd a heti, vagy csökkentett heti pihenődet egy 15 órás műszak végén, NEM kell előbb egy 9 órás napi pihenőt tartanod, hanem egyből megkezdheted a heti pihenőt.
Egy másik példa: pénteken a munka végeztével megállsz egy napi pihenőre, de kiderül, hogy már szombaton nem kell továbbmenned, akkor ezt a pihenőt folytathatod akár 45 óráig, de még 66 óráig is!
Amikor a tachográf pihenőt húz, a következő időpontoknak van jelentősége:
- 15 perc (a 45 perc megszakítás 1. része)
- 30 perc (a 45 perc megszakítás 2. része)
- 45 perc (a 45 perc megszakítás)
- 1 óra (munkaügyi szempontból van jelentősége)
- 3 óra (az osztott pihenő 1. része 3+9 óra)
- 9 óra (csökkentett napi pihenő)
- 11 óra („rendes” napi pihenő)
- 24 óra (csökkentett heti pihenő)
- 45 óra („rendes” heti pihenő)
- 66 óra (egy „rendes” heti pihenő + a csökkentett heti pihenőből hiányzó 21 óra visszapótlása)
Amikor a tachográfot „ágyra” kapcsoljuk, nem mindig tudjuk, hogy mennyi ideig lehet pihenőt húzatni. Amikor egy rámpán állunk, és már 2:50 pihenőnk van, célszerű megvárnunk, hogy legyen meg a 3 óra egybefüggő pihenő, hogy elég legyen már csak 9 óra a rendszeres napi pihenőhöz. (elvileg a rámpán állva, rakodás közben nem lenne szabad pihenőt húzatni, hanem készenléten kellene, lenni-esetleg egyéb munka-de a gyakorlatban leginkább a pihenő az elterjedt)
A 24, és a 45 órához nem kell magyarázat, de a 66 óránál álljunk meg néhány szóra!
Abban az esetben, ha egyik héten csak 24 órás, azaz csökkentett heti pihenőt tartottál, akkor a 3. hét végéig a hiányzó 21 órát vissza kell pótolnod. Célszerű egy 45 órás pihenőhöz „hozzácsapni”, így 66 óra lesz belőle. Szerencsés esetben a lakóhelyed közelében tudod ezt a pihenőt kivenni, így ezt az időt a családoddal töltheted.
561/2006/EK rendelet
Pihenő: I. Fejezet, 4. cikk (f) „pihenő”: minden meg nem szakított időszak, melynek során a járművezető szabadon rendelkezik idejével;
Napi pihenő: I. Fejezet, 4. cikk (g) „napi pihenőidő”: az a napi időszak, melynek során a járművezető szabadon rendelkezik idejével, és amely „rendszeres napi pihenőidőt”és „csökkentett napi pihenőidőt”foglal magába:
—„rendszeres napi pihenőidő”: bármely, legalább 11 órát tartó pihenő. Ezt a rendszeres napi pihenőidőt két időszakra is lehet bontani, melynek az első része szünet nélkül legalább 3 óra, a második része pedig szünet nélkül legalább 9 óra,
—„csökkentett napi pihenőidő”: legalább 9 óra, de kevesebb, mint 11 óra pihenő;
Heti pihenő: I. Fejezet, 4. cikk (h)„heti pihenőidő”: az a heti időszak, melynek során egy járművezető szabadon rendelkezik idejével, és amely „rendszeres heti pihenőidőt”és „csökkentett heti pihenőidőt”
foglal magába:
—„rendszeres heti pihenőidő”: bármely, legalább 45 órás pihenő,
—„csökkentett heti pihenőidő”: bármely, 45 óránál rövidebb pihenő, mely a 8. cikk (6) bekezdése feltételeinek megfelelően legalább 24 óra folyamatos időtartamra csökkenthető;
II. Fejezet, 8. cikk (6) pont:Bármely két, egymást követő héten a járművezetőnek tartania kell legalább:
— két rendszeres heti pihenőidőt, vagy
— egy rendszeres heti pihenőidőt és egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt. A csökkentést azonban kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt egészben megtartott, a csökkentésnek megfelelő pihenővel. A heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított hat, 24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
Négykezes: (5)pont: A (2) bekezdéstől eltérve, a napi vagy heti pihenőidő végétől számított 30 órán belül a több fős személyzet tagjaként működő járművezetőnek újabb, legalább 9 órás napi pihenőidőt kell tartania.
II. Fejezet, 8. cikk (7) pont: A csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott pihenőt egy másik, legalább 9 órás pihenőidőhöz kell kapcsolni.
Szabó Nelli / Kis András 2014.03.31.