Útvonaltervezés kamionosként

Mielőtt félreértené valaki, előrebocsátom, hogy nem a GPS készülékekről kívánok most írni, hanem arról, hogy mennyire is szerteágazó, sok ismeretlenes egyenlet végeredménye az, amikor megszületik a kamionos fejében a pontos útvonal.

Az alap az, hogy az árunak időben, épségben, hiánytalanul kell megérkeznie "A" pontból "B" pontba. Ez látszólag nem bonyolult, de ez csak első ránézésre tűnik egyszerűnek! Azért csak látszólag, mert nagyon sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy a lehető legoptimálisabb fuvarozási útvonalat tervezzük meg!

Abban az esetben, ha a cégnél állandó fuvarok vannak, és esetleg a gépkocsivezetőknek kész útvonalakat határoznak meg, nincs túl nagy mozgástere a pilótáknak. Bár az időjárás ( lásd 2013. január 19.) , vészhelyzetek még ekkor is közbeszólhatnak!

A szakma szabályai szerint az alap, hogy a fuvarozásra alkalmas, legoptimálisabb útvonalon kell a fuvarfeladatot végrehajtani ,illetve a fuvarozási szerződésben szereplő megállapodás szerint. Ha ettől el kell térni, akkor azt egyeztetni kell a megbízóval is, főleg ha az eltérés plusz költségekkel is jár. Ha nekünk, gépkocsivezetőknek kell eldöntenünk, hogy merre is menjünk, a következőket is figyelembe kell vennünk:

  • - optimális útvonal
  • - kijelölt határátkelők, vámok - vezetési és pihenőidők
  • - biztonságos parkolók
  • - kedvező tankolási lehetőségek
  • - út díjak - alacsony üzemanyag felhasználás
  • - közlekedési tilalmak, behajtási tilalmak, méret-és súlykorlátozások
  • - ünnepek
  • - szélsőséges időjárási körülmények
  • - kulturált fürdési lehetőségek, wc, bevásárlás
  • - élőállat szállításnál etetési, itatási helyek, állatorvos,
  • - mosatási lehetőségek

Hogy csak egy néhányat említsek. Ezeknek kisebb-nagyobb szerepük van abban, hogy merre is menjünk. Én úgy kezdem a tervezést, ha olyan helyre kell mennem, ahol még nem jártam, hogy térképen megnézem, hogy mi az optimális útvonal. Az elmúlt évek során már elég sok országba, sok-sok városba eljutottam, így szereztem személyes tapasztalatokat arról, hogy néhol meglepetések érhetnek, ha letérünk az autópályákról! Ez különösen jellemző Olaszországra, Spanyolországra, Svájcra. Angliában, Írországban sem ritka az olyan "bundás" út, ahol a szembejövő biciklisnek is le kell szállni, ha el akarunk férni egymás mellett!

                                 

Miután a térképen megnéztem az útvonalat, jöhet a GPS! Ha egyezik a navigációm, és az én elképzelésem is, akkor semmi baj, indulhatunk. De ha eltérés van, akkor a GPS-nek beadok 1-2 új pontot, amit útba kell ejteni ahhoz, hogy egyező legyen az elképzelésünk. Sokan hiszik azt, hogy a kamionozás csak vezetésből áll! A fentiekből jól látszik, hogy ez kicsit összetettebb annál.

Ezek adják a munkánk nehezét, a vezetés szinte a "jutalomjáték". Vannak, akik pont e miatt szeretik az állandó, körfuvarokat. Ott viszonylag keveset kell tervezni, már a megszokott rutin szerint kell róni a kanyarokat. Én jobban szeretem azokat a fuvarokat, amelyek számomra még ismeretlenek. Élvezem a címkeresést! Persze csak akkor, ha jók az információk! De már számtalanszor kellett az internetet is igénybe vennem, hogy megtaláljam a céget ahova árut vittem.

Kapcsolódó irások:

Kis András / 2013.01.19.