Mágnes a kamionokban
A kamionozás kellékei című írásomhoz hozzászólt egy kolléga: szerinte az egyik legfontosabb kellék a mágnes ! Erről nekem kicsit más a véleményem!
A képen látható a sebességváltóban lévő jeladó, amelyet mágnessel bizonyos körülmények között blokkolni lehet. Ez a tevékenység teljesen szabálytalan!
A 66/2007 (IV.4.) Korm. rendelet szerint: A közúti ellenőrzések során a következő vizsgálati célokat kell alkalmazni:
- napi és heti vezetési idők, szünetek és napi és heti pihenőidők, továbbá
- a megelőző napokra vonatkozó adatrögzítő lapok, amelyeket a 3821/85/EGK tanácsi rendelet 15. cikke (7) bekezdésének megfelelően a járművön kell tartani, és/vagy
- ugyanerről az időszakról a járművezető kártyáján tárolt adatok, és/vagy
- e rendelet 2. mellékletében meghatározott eszközzel a tachográf memóriájában tárolt adatok, és/vagy
- ugyanezek a kinyomaton szereplő adatok;
- A 3821/85/EGK tanácsi rendelet 15. cikke (7) bekezdésében említett időszakra vonatkozóan minden olyan eset, amikor a jármű megengedett sebességét túllépték, amely magában foglal minden olyan, egy percnél hosszabb időszakot, amely alatt a jármű sebessége N3 kategóriájú járművek esetében meghaladta a 90 km/órát, vagy M3 kategóriájú járművek esetében a 105 km/órát
- indokolt esetben a jármű által elért, a tachográf által rögzített pillanatnyi sebességek legfeljebb a jármű megelőző 24 órai használatára vonatkozóan;
- a tachográf helyes működése (a készülékkel és/vagy a járművezető kártyájával és/vagy az adatrögzítő lapokkal történt esetleges visszaélés megállapítása), vagy amennyiben indokolt, a 3821/85/EGK tanácsi rendelet 14. cikkének (5) bekezdésében felsorolt dokumentumok megléte a járművön;
- a járművekbe szerelt tachográf készülékek ellenőrzése, amelynek célja olyan berendezés(ek) beszerelésének, illetve használatának felderítése, amely(ek) célja adatok megsemmisítése, elrejtése, manipulálása, módosítása, a tachográf készülék alkotórészei közötti elektronikus adatcsere zavarása vagy az adatok azok titkosítását megelőzően ily módon történő blokkolása vagy módosítása.
A hatóságok más országban sem szeretik a manipulációt! Néhol börtönbüntetéssel is súlytják azt, akit rajtakapnak. A cikk nagyon tanulságos! Börtönt kapott egy magyar kamionos Wallesben. Nem önmagában a mágnesezéssel van a baj, hanem azzal, hogy a mágnes felhelyezésével időt akarnak nyerni a gépkocsivezetők, illetve a pihenőt akarják megcsinálni akkor is, amikor ténylegesen nem pihennek! Ez nagyon veszélyes tevékenység! Nem a gépkocsinak, hanem a gépkocsivezetőnek kell (kellene) pihenni!
KOLLÉGÁK! Aki mágnest használ, az saját magát, és a családját lopja meg! Gondoljátok csak át: Ha megbuksz a "trükközéssel", még börtönbe is kerülhetsz a pénzbüntetésen kívül! Ki fog a családodról gondoskodni, amíg börtönben "intenzív nyelvtanfolyamon" veszel részt? Talán a főnököd, aki mondta, hogy tedd fel? Ne gondold!! Le fogja tagadni, és lobogtatja a munkaszerződésed, amiben benne van, hogy te be fogod tartani az 561-es rendeletet!
Elég baj az, ha a havi 1000 € fizetésed csak akkor jön össze, ha mágnesezel! Biztos, hogy jó helyen dolgozol? Ráadásul még az üzemanyagfogyasztásod is nő, mert a gázolaj fogy, de a km nem szaporodik!
Én sem voltam teljesen bűntelen, használtam már mágnest sok évvel ezelőtt. De jöttek új SCANIÁK a céghez, és azokon nem volt szabad mágnest használni! Lássatok csodát: egy fillérrel sem tudtam többet keresni, mint a "scániások"! Akkor volt értelme a mágnesezésnek? Az égvilágon semmi! Csak azt értem el, hogy minden lehetetlen fuvart én kaptam, mert mindig időben oda tudtam érni mindenhová, és szinte munkaköri kötelességem lett a mágnes fölcsattintása!
Természetesen a hatóságok is haladnak a korral, a fejlődéssel, és kitalálták, hogy a legújabb tachográfok már nem csak a sebességváltó kimenőtengelyétől kapnak jelet, hanem GPS antennájuk is van. Ha a két jel tartósan eltér egymástól, akkor azt jelzik. Mondjuk hasonlóan viselkedik egyik-másik toll collect készülék is. Pl. amikor a Gotthard alagúton keltem át, úgy a 15. km környékén a toll collect készülékem átváltott pirosra, és hibát jelzett. Persze a leleményes Magyar gépkocsivezetők már kitalálták erre is a "tuti" megoldást!! De természetesen nem írom le, mert az a véleményem, hogy a sofőrtársadalom ellenségei azok, akik ennyire durván nem tartják be a szabályokat!
Pár éven belül megjelenthetnek az új teherautókon az új generációs, digitális tachográfok, miután az Európai Parlament többsége támogatásáról biztosította a miniszterek tanácsával megkötött megállapodást. A szabályok értelmében a technikai részleteket az Európai Bizottságnak kell majd közzétennie, és attól számítva három éven belül minden újonnan forgalomba helyezett teherautónak rendelkeznie kell majd az új tachográffal. Tizenöt éven belül pedig minden olyan gépjárművet fel kell majd szerelni ilyen eszközzel, amely részt vesz a közúti fuvarozásban.
Az új szerkezetek automatikusan rögzítik majd a jármű sebességét, a megtett távolságot, a kiindulópontot és a célállomást, az adatokat pedig a hatóságok bármikor, távolról is ellenőrizhetik majd vezeték nélküli kapcsolaton keresztül.
Igaz, pusztán az így kapott adatok alapján nem lehet majd büntetést kiszabni, az továbbra is csak a hagyományos közúti ellenőrzéskor lesz lehetséges. Ennek dacára az EP szerint így könnyebb lesz majd megállapítani, kit érdemes ellenőrizni, és összességében csökkenhet a közúti ellenőrzések száma, miközben a hatékonyságuk javulhat. A témáért felelős EP-képviselő szerint az elfogadott kompromisszum javítja a munkakörülményeket és a közlekedés biztonságát, de megfelelően szavatolja a személyes adatok és a sofőrök magánszférájának védelmét is.
Mágnes? Milyen mágnes?
Kis András / 2013.02.08.