Közúti ellenőrzés - BITTE FOLGEN!
A közúti ellenőrzés szenvedő alanyának lenni a kamionos munka árnyoldalaihoz tartozik. Aki rendszeresen vezet, előbb-utóbb biztosan bele fut egy ilyenbe. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 44. §-a határozza meg, hogy a közúti közlekedéssel kapcsolatos ellenőrzési feladatokat mely hatóságok láthatják el. Magyarországon, közúton az alábbi „szervek” ellenőrizhetnek bennünket:
- Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH)
- Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége
- Rendőrség
- Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV)
- Nemzeti Munkaügyi Hivatal
- BM. Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
- Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ)
- Közterület-felügyelet
A törvény 44. § (3) bekezdése szerint: "Az ellenőrző hatóság jelzésére a jármű vezetője a járművet köteles megállítani, személyazonosságát és járművezetési jogosultságát igazolni, a jármű és tartozékai, a rakomány, az okmányok ellenőrzésével kapcsolatos felhívásnak eleget tenni. Az ellenőrzés során az ellenőrző hatóság a járműhöz és tartozékaihoz, a rakományhoz tartozó okmányokat a helyszínen időlegesen elveheti, továbbá a jármű műszeres ellenőrző vizsgálatát vagy kötelező javítását rendeli el, amelynek a helyszínére történő közlekedésre a jármű vezetőjét utasíthatja.”
A fenti ellenőrző hatóságok jogosultságai nem egyformák. Természetesen a saját szakterületének ellenőrzésére mindegyik jogosult, de önállóan a vezetési és pihenőidők szabályainak betartását csak a felsorolás első öt tagja jogosult ellenőrizni. Gyakran előfordul az, hogy ezek a szervek közösen végzik az ellenőrzéseket, vagy többen „összefognak” közülük. Az a leggyakoribb, hogy a rendőr megállít, és a többiek elvégzik az ellenőrzéseket, kiszabják a büntetéseket.
Az ellenőrzés gyakran úgy kezdődik, hogy az úton előttünk egy rendőrautó hátulján a „ CONTROLL, bitte folgen” (vagy Follow Me, Kérem kövessen!) felirat villog, és a következő parkolóba kivezet bennünket. Azt javaslom, hogy ekkor őrizzük meg a nyugalmunkat akkor is, ha tudjuk, hogy „vétkeztünk”, mert nem biztos, hogy az ki fog derülni! Tehát NYUGALOM! Állítsuk le a motort, és a tevékenységi módkapcsolót kapcsoljuk egyéb munkára, mert az ellenőrzésben való közreműködésünk annak számít.
Én a közúti ellenőrzés során mindig kiszállok a kamionból, és a „közeggel” egy magasságban állva fogadom a köszönését, lehetőleg az ő anyanyelvén. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez jó indítás. Az ellenőrzést nem tagadhatjuk meg, együttműködőnek kell lennünk. Legyünk udvariasak, segítőkészek, de határozottak, és felkészültek! Az ellenőrnek kötelessége bemutatkozni, és közölni, hogy mi célból állított meg. Gyakran megkérdezik, hogy beszélem-e az ország nyelvét. Mindig jó pont volt, ha igennel felelhettem. Lengyelországban az inspekcija ellenőre megkérdezte, hogy angolul vagy németül beszélünk-e? Megnyugtattam, hogy a Nelli angolul én németül beszélek jobban, gondolom nem erre számított, mert közölte az jó, de ő csak lengyelül tud. Végül kiegyeztünk az oroszban. Ezért is jó, ha beszélünk nyelveket a magyaron kívül is.
Az ellenőröknek joguk van a kamion fülkéjébe belépni (természetesen nem sáros bakancsban!), ott körülnézni, akár a műszerfalat megbontani, ha alapos gyanú merül föl a tachográf manipulálására. Ha ez nem igazolódik be, akkor természetesen nekik kell az eredeti állapotot visszaállítani. A hatóság embere el fogja mondani, hogy mire kíváncsi, milyen papírokat kér. Mindig csak arra válaszolj, amit kérdeznek, a lehető legrövidebben. Csak azokat a dokumentumokat add át, amelyeket kérnek Pl. az előző menetlevelet nem kell átadnod, csak az aktuálisat. De ha kabotage ellenőrzést végeznek, akkor az előző olyan CMR-t is át kell adnod, amivel bizonyítod, hogy megfelelsz az előírásoknak.
Fontos szabály, hogy nem szabad káromkodni, a hatóság emberének felmenőit emlegetni, és a nő rokonaival való szexuális együttlétre buzdítani még magyarul sem, mert - főleg a szomszédos országokban – gyakori, hogy értenek magyarul, legalábbis a korábban említett kifejezéseket.
Ha nem állapít meg szabálytalanságot, akkor is célszerű az ellenőrzés tényéről jegyzőkönyvet kérni. Esély van rá, hogy a következő ellenőrzésnél a korábbi időszakot már nem fogják vizsgálni. Digitális tachográf esetén kérd, hogy tegye be az ellenőri kártyát a fedélzeti egységbe. Ekkor már a jegyzőkönyv sem fontos, mert a kártyával igazolta az ellenőrzés megtörténtét. Korongos tachográf esetében kérj bélyegzőt, aláírást a korong hátuljára. Ezekkel tudod igazolni az ellenőrzés tényét. Ha emiatt késel, akkor az, nem a te hibád, de az irányítódnak feltétlenül jelezd, hogy tudjon intézkedni.
Fontos tudnivaló, hogy ellenőrzést végzők jogosultak az elmúlt 28 nap kártya és korong adatait is ellenőrizni függetlenül attól, hogy van-e náluk „AETR Controll” bélyegző vagy sem. A bélyegző hiánya csak arra ad lehetőséget, hogy a tachográfban bennlévő korongot/korongokat nem kell átadnunk. Ha van ilyen bélyegzőjük, akkor természetesen azzal le kell igazolniuk, hogy ők vetették ki a korongot/korongokat a készülékből. A kollégák körében elterjedt az a tévhit, hogy ha van egy „AETR Controll” bélyegzővel lebélyegzett korongjuk, akkor már addig a napig „védettséget” élveznek, és másik ellenőr már nem büntetheti meg őket a korábbi szabálytalanságokért. Tévedés! Csak azokért nem büntethet meg másik hatóság, amelyekért már korábban szabtak ki valamilyen szankciót, de ezt tudni kell bizonyítanunk is a helyszínen. Tehát a korábbi büntetési cédulát, ellenőrzési jegyzőkönyvet 28 napig tartsuk magunknál.
Az ellenőrök is emberek. Ahogyan te is rosszul tűröd, ha hülyének néznek, ők sem kivételek. Ne tetézd a bajt hazugságokkal. Minden felhasználható ellened, amit mondasz! A jegyzőkönyvet csak akkor írd alá, ha egyetértesz vele. Ha van ellenvetésed, akkor azt írd hozzá. Külföldön érdemes az aláírás előtt hozzáírni, hogy „ A jegyzőkönyv nyelvét nem beszélem, a tartalom ismerete nélkül írom alá. „
Egy hibáért csak egyszer büntethetnek! A 28 napot követően a jegyzőkönyveket a telephelyen kell megőrizni egy évig. Jól jöhetnek egy telephelyi ellenőrzéskor. A telephelyi ellenőrzést „ki is lehet érdemelni”: Ha a közúti ellenőrzés során az ellenőr súlyos szabálysértésnek minősülő cselekményt vagy mulasztást észlel, soron kívüli telephelyi ellenőrzést kezdeményezhet!
Ami a vezetési- és pihenőidő kihágások büntetését illeti, súlyos szabálysértésnek minősül a napi, hatnapi vagy kéthetes maximális vezetési idők határértékének legalább 20 %-kal való túllépése, a napi vagy heti minimális pihenőidő 20 %-os vagy annál nagyobb mértékű figyelmen kívül hagyása; a minimálisan előírt vezetésközi szünet 33 %-os vagy annál nagyobb mértékű figyelmen kívül hagyása, valamint az előírásokkal ellentétesen felszerelt digitális menetíró készülék használata. A szociális előírásokat rendszeresen, vagy súlyosan megsértő vállalkozások a hatóságnál bevezetésre kerülő kockázatértékelő rendszer alkalmazása következtében a jövőben gyakoribb és részletesebb telephelyi ellenőrzésekre számíthatnak. Pl. ha a kétheti vezetésed a 90 óra helyett 108 óra, vagy annál több,vagy a 45 perc szünet helyett csak 30 perceset tartasz!
Kis András / 2016.10.13.