Rakomány elhelyezése

A gépkocsivezető egyik fontos feladata, hogy gondoskodjon a rakomány megfelelő elhelyezéséről. Nemzetközi gépkocsivezetőnek nem feladata a rakodás,  csak annak irányítása! A legegyszerűbb eset az, amikor teljes rakományt viszünk 'A' pontból 'B' pontba, és az áru EUR palettákra van felrakva, azokra fóliával rögzítve, egyforma magas, és minden paletta közel egyenlő súlyú. (Természetesen az „egyutas paletta” sem akadály!) 

Ekkor a pótkocsi teherbírását elosztjuk az egy paletta súlyával, így megkapjuk, hogy hány paletta árut vihetünk el.

Ha az eredmény 33-34 paletta, akkor a rakfelület teljesen tele lesz, és a súlyelosztás, tengelyterhelés is jó lesz ponyvás pótkocsinál. Hűtősnél vegyük figyelembe, hogy a hűtőberendezés főleg a húzó tengelyt terheli, ezért hűtős félpótkocsira a homlokfalhoz gyakran csak egy raklap árut tehetünk.

Ezért sokszor csak 33 paletta árut viszünk szemben a 34 paletta kapacitással. Természetesen a számításnál a raklap súlyát is figyelembe kell venni, amely maximum 25 kg lehet a szabvány szerint. A hivatalos raklap jelölésekkel kapcsolatban az UIC (International Union of Railways) által hozott határozat szerint 2014. január 1-től a különféle vasúttársaságok (Pl.: MÁV) jelölése helyett, az UIC jellel ellátott rakodólapok számítanak hivatalos EUR rakodólapoknak. 

Fontosabb adatok: Méret: 800x1200 mm Fafaj: nyár, fenyő, préselt tuskó Teherbírás: 1500 kg.

33 paletta árut akkor rakhatunk a 24000 kg teherbírású pótkocsira, ha azokon 700 kg körüli áru van. Ha ennél nehezebb az áru, akkor természetesen a raklapok darabszámát kell csökkentenünk: pl. akkor, ha az áru súlya 975 kg egységrakományonként, akkor csak 24 palettát szállíthatunk szabályosan. Természetesen a pótkocsigyártók is felismerték azt, hogy növelhetik a piaci részesedésüket, ha növelik a pótkocsik terhelhetőségét úgy, hogy a többi szabványnak is megfeleljenek. Ezért már nem ritka az sem, hogy a 13,6 m hosszú ponyvás pótkocsik raksúlya 25000 kg! Ez a pótkocsi forgalmi engedélyében található.

A forgalmi engedély első oldalán a következő információk, illetve kódok szerepelnek: „A”- rendszám; „B”- első nyilvántartásba vétel helyezés dátuma; „C” és alpontjai- a forgalmi engedély jogosultjának pontos megnevezése, adatai, címe; „C.4”- a forgalmi engedély jogosítottjának minősége: a,- tulajdonos; b,- nem a jármű tulajdonosa; c,- a forgalmi engedélyben nincs a jármű tulajdonosaként azonosítva. „D.1”- a gépjármű gyártmánya; „D.2”- a gépjármű típusa; „D.3”- kereskedelmi leírása; „E”- alvázszám; „F.1”- együttes tömeg; „G”- saját tömeg; „H”- az okmány érvényességi ideje; „I”- első magyarországi nyilvántartásba vételének a dátuma; „K”- típus-jóváhagyási szám; „P.1”- hengerűrtartalom (ccm); „P.2”- legnagyobb leadott teljesítmény (kW); „P.3”- hajtóanyaga. Továbbá „Q”- teljesítmény/tömeg aránya; „S.1”- ülőhelyek száma a vezetővel együtt; „S.2”- állóhelyek száma; „J”- a jármű kategóriája; „O”- vontatási adatok (O.1 fékezett; O.2 fékezetlen); „P.5”- motorkód/szám; „R”- a jármű színe; „V.9”- környezetvédelmi osztályba sorolás. Megtalálható ezeken kívül még a gyártás éve, a vontatási adatok: „0”- fék nélkül; „1”- ráfutófékkel; „2”- ráfutó fékkel; „3”- nyeregterhelés. Végül az eurotax kód, illetve a sebességváltó fajtája: „0”- mechanikus; „1”- félautomata; „2”- automata; „3”- szekvenciális. 

Az „F.1”- együttes tömegből kivonjuk a „G”- saját tömeget, és megvan a terhelhetőség.

rajzokkal segíteni szeretnénk abban, hogyan helyezd el a rakományt helyesen, egyenletesen, és ne legyen túlterhelve a gépkocsi egyik tengelye sem.

Természetesen szükség lehet csúszásgátló gumiszőnyegekre, és azokat a palettákat, amelyek a homlokfalnál „árválkodnak” minden esetben hevederrel (spaniferrel) is rögzíteni kell!

Akkor, ha az utolsó paletták és a pótkocsi ajtaja között akkora rés van, hogy oda befér a rakományrögzítő, feltétlen használjuk azt! Törekedjünk arra, hogy a leghátsó sorba hosszába 3, keresztbe 2 paletta kerüljön, hogy az áru „faltól-falig” érjen. Ha ez nem megoldható, akkor itt hátul is le kell kötni az árut. Mindig törekedjünk a biztonságra! 

                              

Szabó Nelli /Kis András / 2016.12.12.