Tranzit Svájcon keresztül

A minap (is) Svájcban jártunk, és a határon egy török kollégával találkoztunk, aki kétségbeesetten szaladgált össze vissza, életében először járt erre. Az ő „heroikus küzdelme”, és patakokban csorgó verítéke láttán született meg az elhatározás, hogy írjunk pár sort a svájci tranzitról.

T1 vagy T2

Svájc egy „kakukktojás”  az uniós fuvarozás közben. Kollégáktól már hallottam olyan véleményt, hogy nem vállalnak fuvarfeladatot, amely Svájc érintésével végezhető el. Azért nem vállalják, mert „vámolni kell” ! 

Azt nyugodtan leszögezhetjük, hogy ez a mostani vámolás sokban különbözik az únió előtti vámolástól, amikor még szinte egy határ egy nap ügyintézést jelentett. Napjainkban ez csupán néhány percet vesz igénybe.

Svájci tranzit esetén két féle okmánnyal találkozhatunk:

  • T1:  közösségen kívüli tranzit
  • T2: közösségen belüli tranzit: közösségi áru továbbítására (=az EU-ban termelték vagy állították elő illetve oda szállították, és belföldi forgalom számára vámkezelték)

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a tranzit lehet Svájcon keresztüli, vagy esetenként a svájci lerakónál lévő, vagy egy másik belső vámhivatalig tartó tranzit. 

Amikor keresztül visszük az árut Svájcon, akkor ismét visszatér az áru az EU-ba, ha pedig le kell raknunk, akkor az egyik svájci vámhivatalban „belföldesítik” az árut, azaz engedélyezik a svájci belföldi forgalomba helyezést, és az áru lerakhatóvá válik.

Manapság mi gépkocsivezetők ebből a bonyolult és egyben költséges folyamatból szinte csak annyit tapasztalunk, hogy a T okmány vonalkódját a hivatalnok beolvasva rögzíti a rendszerben, és a megfelelő helyen ezt igazolva lebélyegzi azt.

A rendszert egy fuvarfeladaton keresztül mutatom be:

Olaszországban felrakták a P&G terméket Róma közelében, ahonnan egy kb.20km-re lévő vámhivatalban megkaptuk a T2 okmányt, és felrakták az olasz VÁM plombát. 

Irány Svájc, a legforgalmasabb átkelő: Como-Chiasso.

Mielőtt behajtunk a VÁM területre, a tranzit sávot kell választanunk.  A sorompónál lévő bódéban kapunk egy lebélyegzett, de egyébként üres „laufcetlit”, amit nekünk kell kitölteni, miután beálltunk az egyik tranzit sávba a járműosztályozóban. 

  • - fuvarozó cég neve, címe ( jó a céges bélyegző!)
  • - gépkocsivezető neve, lakcíme, útlevélszáma, születési ideje
  • - vontató rendszáma
  • - pótkocsi rendszáma
  • - T okmány száma
  • - áru megnevezése, mennyisége
  • - a kilépő vagy belföldi vám helye

A kitöltés első alkalommal okoz némi nehézséget, de mint sok másra is igaz, gyakorlat teszi a mestert!

Amikor kész vagyunk a kitöltéssel, írjuk fel az autó aktuális km óraállását, vegyük magunkhoz az ID kártyát és a megfelelő tankoló kártyát, amivel a meglehetősen magas svájci útdíjat kiegyenlítjük. Természetesen vigyük magunkkal a fuvar okmányait is.

Menjük, a VÁM épület Svájc felöli végéhez, ott találjuk az útdíj fizető terminálokat.

Első lépésben be kell dugni az ID kártyát, ez alapján azonosítjuk az autót. Az adatokat leellenőrizzük, szükség esetén módosítjuk, és kiválasztjuk a fizetési módot.

Általában tankoló kártyával fizetünk, de lehet készpénzzel is. 

Az utóbbi macerásabb, mert a Svájcból történő kilépéskor a kilépő vámnál kell fizetni kp-ben, vagy bankkártyával. (A tankoló kártyás megoldásnál viszont elegendő, ha leadjuk az LSVA papírt, amelyre ráírtuk a kilépő km óra állást, és aláírtuk.)

Az LSVA (km papírnak is hívjuk) nélkül nem tudjuk a vámot elintézni, és be sem engednek bennünket az országba.

A kitöltött „laufcetlit” és a fuvarokmányokat be kell adnunk a folyosón bal oldalon az 1. ablakon, ahol az olasz vámos ellenőrzi a kitöltést, sorszámozza, és lebélyegzi. Mehetünk tovább a  Süd-Nord tranzit ablakhoz, ahol ismét beadjuk az okmányokat. Itt  vissza kell kapnunk a fuvarokmányokat, a km papírt, és a lebélyegzett T okmányt. Ezután már mehetünk a kamionnal a  sorompóhoz. 

A hivatalnoknak adjuk oda a km papírt és a T okmányt, útlevelet. Itt gyakran végeznek magasság mérést ( 4,00 m a szabályos, de 4,04 m magassággal még tovább engednek) és megnézhetik a km óra állását is.  Ha mindent rendben találnak, mehetünk a következő VÁM-ra, vagy a határra, például Basel-Weil am Rheinbe.

Mi elmentünk a lerakóra, ahol először a belföldi vámkezelést végezték el, majd a lerakodás következhetett.

Aki „igazi” tranzitot végez (határtól- határig), az elautózik a határra, ahol természetesen a tranzit sávot kell választania a járműosztályozónál.

A fuvar okmányaival és az LSVA papírral (amelyre ráírtuk a mostani km óra állást és aláírtuk) először menjünk  a svájci vámra. Itt leadjuk az okmányokat. a vonalkódot itt is beolvassák, amivel kiléptettük az árut Svájcból. A km papírt is beolvassák, illetve beírják az általunk megadott km-t.

Weil am Rheinnél csak aláírják a másolatot amit visszaadnak, de sok határon le is bélyegzik. Ezzel igazoljuk, hogy kilépéskor leadtuk azt. Azokkal a papirokkal, amit visszakaptunk, mehetünk a Német VÁM-ra, ahol beléptetik az árut az unióba. Itt adnak egy több bélyegzővel ellátott „laufcetlit”, amivel már beengedik az autót Németországba.

 

Szabó Nelli / Kis András  2017-06-18