Légiáru fuvarozás /Air Cargo /- „Repterezés”

A szakmában dolgozó kollégák véleménye nagyon eltérő a repterezésről. Vannak kollégák, akik semmi pénzért nem végeznék a kevés hátránya miatt, és van, aki nagyon szereti természetesen az előnyei okán. Mindenkinek más a jó! Mi már több cégnél reptereztünk, a munkával kapcsolatos tapasztalataink  nagyon hasonlóak.  Boncolgassuk kicsit a témát! 

Sokan állítják, hogy a légiáru fuvarozása a kamionos szakma csúcsa. Ezzel itt már most az első sorokban vitatkoznék, mert véleményem szerint ez csak annyiban igaz, hogy maga a munka nem nehéz, a rakodás részéhez elegendő egy jobbkezes kesztyű, de egy több fel és lerakós indusztriás munka szakmailag keményebb feladat. Itt éjszakánként az álmosság leküzdése a nagy kihívás. 

Mi is az a légiáru fuvarozás vagy ahogy a szakzsargon hívja repterezés?

A gépkocsivezetői hivatásnak (van, akinek hivatás, van, akinek csak munka) számtalan irányzata, területe létezik. A légiáru közúton történő  szállítása is ilyen speciális terület. A fuvarozásnak azt a speciális területét nevezzük légiáru fuvarozásnak, amikor a repülőtérre repülővel szállított árut közúton átszállítjuk egy másik repülőtérre, raktárba, vagy a címzetthez, illetve a feladótól szállítjuk az árut a raktárba, vagy repülőtérre.

Milyen képesítés, készség kell hozzá? 

Az általános végzettségeken túl fontos, hogy a repteres gépkocsivezetőnek legyen ADR képesítése is. Itt különösen érvényes, hogy ne csak az oktatási bizonyítványa legyen meg, hanem a tudásnak is legyen birtokában, mert itt sokszor előfordul, hogy az áru csak a repülőgépen számít veszélyes árunak, a közúton pedig már nem az. 

Nélkülözhetetlen a légiáru védelmi tudatossági vizsga is. Ezt általában a fuvarozó cégeknél a felvételi eljárás keretében szokták elvégeztetni. Egy pár órás oktatáson kell részt venni, és tesztlapon kell néhány kérdésre válaszolni. Ez senkit se riasszon vissza, mert az oktatás érdekes, a vizsga nem nehéz. Erkölcsi bizonyítvány és esetenként DIDb kártya szükséges, ezek cégenként változhatnak.

Amitől kicsit más.

A fuvarfeladat során mindvégig nagy odafigyelésre, gondosságra van szükség. A legfontosabb, hogy nem szabad késni! A többi fuvarra is igaz ez, de ebben az esetben különösen nagy jelentősége van a pontosságnak. Itt magasabb kötbéreket számolnak fel, ha a fuvarozó hibájából késik az áru. A másik neuralgikus pont, hogy légiárut csak leplombálva szabad szállítani, és a plombát csak az arra feljogosított személyek vehetik le!

Ez a plomba gyakran VÁM plomba is egyben, ami tovább bonyolítja a dolgot, vagy inkább a mi malmunkra hajtja a vizet, mert közúti ellenőrzés során ezt csak vámos veheti le, így szinte sohasem nézik a rakományrögzítést, mert mint tudjuk, a BAG önállóan nem nyithatja ki a VÁM zárat. 

                                  

A rakományrögzítéssel  nincs sok teendőnk. A leggyakoribb az, hogy az árut PMC palettára rakják föl, amit aztán egy speciális hálóval lekötnek, így a rakományrögzítés megfelel a közúti rakományrögzítési szabályoknak is!

Nekünk az a dolgunk, hogy a PMC palettát megfelelően rögzítsük. Ehhez nem kell mást tennünk, mint a pótkocsi padlójából fölhajtanunk 2 db. rögzítő fület, és a rakományrögzítő rudat, rudakat a helyükre tenni.

A PMC paletta egy alumínium „tepsi”, amire ráteszik az árut, és azon a feladó megfelelően rögzíti is azt. Egy repteres normál nyerges félpótkocsira 4 db ilyet lehet feltenni. Ez  úgy történik,  hogy szelepek kapcsolásával kiemeljük a pótkocsi padlójából a négy görgősort, a szintezővel beállítjuk, hogy merre lejtsen a pótkocsi padlója, a PMC paletták pedig kigurulnak, vagy begurulnak, attól függően, hogy be, vagy kirakodunk. Ez szinte emberi kéz érintése nélkül, a gravitáció segítségével történik. Ritkán előfordul, hogy kézzel segíteni kell megindítani az árut.  A PMC palettákon kívül vannak még más konténerek is, de a rakodás elve ugyanaz. Egyszer kíváncsiságból lemértem a rakodás idejét: ajtónyitástól ajtózárásig mindössze 10 perc telt el.

A repülőterekre jellemző a pontosság, a gyors rakodás. Itt nem kell órákat várni a fel-lerakodásra, ha a termin szerint érkezünk. Ezért a munkaidő, vezetési idő tervezhető, kiszámítható. Előfordulhat az is, amikor a légiáru ránézésre közönséges palettás áru. Ekkor már a fel-lerakodás hasonló az indusztriás (ipartelep) munkákhoz elhúzódhat, nem olyan gyors, mint a görgős rámpán való rakodás.

Gyakran hűtős félpótkocsival kell dolgoznunk. Ebben az esetben a fuvarfeladat kiegészül a hűtőzésre vonatkozó szabályokkal is. Pl. a hűtőlap vezetése. A hűtőzésről olvashatsz egy másik írásunkban.

Attól, hogy repülőtéren rakodunk, még nem biztos, hogy légiáru szállítást végzünk. Ez csak akkor valósul meg, ha a CMR mellé kapunk airwaybill, ás aircargo manifest nevű fuvarokmányt is. Ezekkel a dokumentumokkal tudjuk igazolni, hogy járnak a légiáru fuvarozáshoz kapcsolódó kedvezmények. Pl. ilyen a szombat-vasárnapi és ünnepnapi közlekedési tilalmak alóli mentesség. Van, ahol ehhez kell a gépkocsira szóló külön engedély is (pl. Németországban). 

Gyakran  éjszaka kell közlekednünk. Ennek nagy előnye, hogy lényegesen kisebb a forgalom, mint nappal, és kevesebb a STAU is. Pontosabban tervezhető meg az úton töltött idő, a pihenő. Hátránya ingerszegény környezet, és sok kávé fogy .

A kamionos munkának része a címkeresés is. Van, akinek ez öröm, van, akinek gyötrelem. Az utóbbi körbe tartozó kollégáknak egy fontos stressz faktor kiesik, mert a címkereséssel nem kell bajlódni, a repülőterek könnyen megtalálhatóak, általában autópályáról  remekül megközelíthetőek, a rakodóhelyek koordinátái egy listában szerepelnek. A bejelentkezés, rakodás mindenütt nagyon hasonló. Aki már látott egy repülőteret, az látta  szinte az összeset!

A ponyvás pótkocsik biztonsági dróthálósak. Ez segít a vagyonvédelemben is, és megnehezíti a migránsok bejutását.

Dobozos pótkocsiknál gyakori a távműködtetésű elektromos zár, és használható a spanyolzár is, ugyanis a plomba nem védi az árut,  inkább figyelemfelkeltő hatása van.

A spanyolzár használatával demonstrálhatjuk is, hogy nem érdemes a mi pótkocsinkkal bajlódni, a rosszfiúk inkább keressenek másikat.

 

Összefoglalva: A repterezés előnyei és hátrányai.

  • Könnyű, tiszta munka, rakodás. Nem kell ponyvázni pl.
  • Nincs békázás, raklapcsere, spaniferezés.
  • Gyors fel és lerakodás, ezáltal pontosabban számítható a vezetési és munkaidő.
  • Könnyen megközelíthető, állandó fel és lerakók.
  • A km futás több, mint 90%-a autópályán történik.
  • Szinte menetrendszerű járatok.
  • Előírt útvonalak vannak.                             
  • Nagyrészt éjszakai munkavégzés.
  • Szakmailag nincsenek új kihívások.
  • Az áru (vagyis a kamion) útja folyamatosan követve van.
  • Ami kiszámíthatóság az monotónia is egyben.
  • Repterek nyelve az angol.
  • Pontosságot igényel, ami feszített munkatempóval járhat.
  • Kamionstop alól mentes a légiáru szállítás.
  • Nincs a címkeresés öröme – gyötrelme.

Ezek után mindenki döntse el maga, hogy szimpatizál-e a fuvarozás eme speciális ágával. Véleményem szerint ez a munka  alkalmas a kezdőknek, de bizonyos ismeretekre itt nem lehet szert tenni, számukra ebben van a hátránya is. Ugyanakkor jó lehet  az általános szakmai kihívásokra már nem vágyó tapasztalt kollégáknak.

 

Kapcsolódó írásaink:

 

Kis András, Szabó Nelli / 2016.04.15.