TESZT az 561/2006/EK rendelet gyakorlati alkalmazásáról I. rész
1. Mit szabályoz az 561/2006/ EK rendelet?
- A, Ez a rendelet a közúti személy- és áruszállítást végző járművezetőkre vonatkozó vezetési időkkel, szünetekkel és pihenőidőkkel kapcsolatos szabályokat állapít meg a szárazföldi szállítási módok közötti verseny feltételeinek harmonizálása érdekében, különös tekintettel a közúti szektorra, valamint a munkakörülmények és a közúti biztonság javítására.
- B, Csak a vezetési és pihenőidőket szabályozza.
- C, A munkaerő szabad áramlását szabályozza.
2. Hol kell alkalmazni az 561/2006/EK rendeletet?
- A, Európai Közösségen belül, valamint Svájc és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodást aláíró országok (Norvégia, Izland és Liechtenstein) között.
- B, Egész Európában.
- C, Csak az Európai Unióban.
3. Ki számít „vezetőnek” az 561/2006/EK rendelet szerint?
- A, Csak az, aki vezeti a gépkocsit.
- B, Az a személy, aki akár csak rövid ideig is járművet vezet, vagy aki azért tartózkodik a járművön, hogy szükség esetén feladatai részeként vezesse azt.
- C, A „stoppos” kolléga is, ha van C+E kategóriás jogosítványa.
4. Svájcban melyik szabályozás szerint kell a munkánkat végezni?
- A, AETR
- B, 561/2006/EK
- C, Bármelyik szerint lehet!
5. Olyan országban, ahol engedélyezett bizonyos mennyiségű alkohol fogyasztása vezetés közben, Ön fogyaszthat-e alkoholt munkavégzés közben?
- A, Természetesen, amennyit a helyi szabályozás megenged.
- B, Nem.
- C, Csak, ha van nálam alkohol szonda.
6. Mi számít „pihenőnek” az 561/2006/EK rendelet szerint?
- A, Pihenő az az idő, amikor áll a gépkocsi, és ön menetlevelet ír, de nem jár az autó motorja.
- B, Minden meg nem szakított időszak, melynek során a járművezető szabadon rendelkezik idejével.
- C, Minden olyan időszak, amely alatt a járművezető nem vezethet, nem végezhet semmilyen egyéb munkát, és amely kizárólag regenerálódásra fordítható.
7. Egy 40 tonnás nyerges vontatóval ön Londonban fog lerakodni. Mikor kell a tachográf óráját átállítani, hogy az tükrözze az időzónák változását?
- A, Nem szabad az órához nyúlni, annak a gépkocsi honossága (a rendszám) szerinti időt kell mutatnia.
- B, A határátlépéskor azonnal.
- C, Az órát a fuvarba induláskor kell átállítani, hogy az a rendeltetési ország szerinti időt mutassa.
- D, Az út végén.
8. A tavaszi óra átállítás idején ön friss zöldséget szállít. A digitális (kártyás) tachográf esetén mikor állítja át a készülék óráját, hogy a pontos időt mutassa?
- A, Akkor, amikor hétfő reggel megkezdem a munkát.
- B, Nincs semmi teendőm, a tachográf automatikusan a helyes időt fogja mutatni.
- C, Vasárnap hajnalban 2 óra és 3 óra között megállok egy parkolóban, és ott átállítom a helyi időt.
- D, Vasárnap hajnalban 2 óra és 3 óra között megállok egy parkolóban, és ott átállítom az UTC időt.
9. Egy fix héten belül ön hányszor veheti igénybe a megosztott pihenőt (3+9 óra)?
- A, Egyszer.
- B, Kétszer.
- C, Háromszor.
- D, Ahányszor akarja.
10. Két heti pihenő között ön hányszor csökkentheti a napi pihenőjét 10 órára?
- A, Egyszer.
- B, Kétszer.
- C, Háromszor.
- D, Ahányszor akarja.
11. A fix héten vezethet-e Ön 12 órát?
- A, A Mobilitás csomag szerint kivételes esetben igen.
- B, Nem.
12. Egy héten ön hány alkalommal vezethet 10 órát?
- A, Egyszer sem.
- B, Kétszer.
- C, Háromszor.
- D, Ahányszor akarja.
13. Mennyi a legkevesebb heti (csökkentett) pihenőidő az EU előírások szerint?
- A, 11 óra
- B, 24 óra
- C, 56 óra
- D, 90 óra
14. Ön 10 órás csökkentett napi pihenőt töltött. Az 561/2006/EK rendelet szerint meddig kell a hiányzó időt visszapótolnia?
- A, A csökkentett napi pihenőt nem kell visszapótolni.
- B, A csökkentést azonban kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt egészben megtartott, a csökkentésnek megfelelő pihenővel.
- C, A héten kell 3 napon belül egy minimum 12 órás napi pihenőt tartanom.
15. Ön úgy döntött, hogy a fuvarfeladat optimális teljesítése érdekében igénybe veszi a 10 órás vezetési lehetőséget. 9 óra 55 perc vezetési időnél megáll egy „autohof”-ban. Ezt követően elegendő a 9 órás pihenő?
- A, Igen
- B, Nem, minimum 11 órás pihenő kell.
- C, Nem, minimum 9:55 pihenőt kell tartanom.
16. Az 561/2006/EK rendelet szerint a heti vezetési idő maximum?
- A, 90 óra lehet.
- B, 45 óra lehet.
- C, 56 óra lehet.
17. Az 561/2006/EK rendelet szerint a bármely egymást követő két héten a vezetési idő legfeljebb:
- A, 90 óra lehet.
- B, 45 óra lehet.
- C, 56 óra lehet.
18. Szabályosan követik-e egymást a heti pihenők a következő példában? 24-45-24-45-24-45-24
- A, Igen, így szabályos.
- B, Csak belföldön szabályos így.
- C, Nem szabályos, mert hiányzik a visszapótlás.
19. Szabályosan követik-e egymást a heti pihenők a következő példában? 24-45-66-45-24-45-24
- A, Igen, így szabályos.
- B, Csak belföldön szabályos így.
- C, Nem szabályos, mert hiányzik a visszapótlás.
20. „Négykezes” járat során az első váltás alkalmával kell –e 45 perc megszakítást tartani?
- A, Igen, minden esetben
- B, Nem.
MEGOLDÁS:
1-A | 6-B | 11-A | 16-C |
2-A | 7-A | 12-B | 17-A |
3-B | 8-C | 13-B | 18-C |
4-B | 9-D | 14-A | 19-A |
5-B | 10-C | 15-A | 20-B |
Kis András / 561. Szakértő, Szabó Nelli / Szakoktató,