Vezetési és pihenő idők nyilvántartása
Nagyon fontos, hogy percre pontosan tudjuk azt, hogy állunk a vezetési időnkkel, a pihenőidővel, és a munkaidővel. Ez alatt most az AETR, illetve az 561/2006/EK rendelet szerinti időket értem. Kezdjük a digitális tachográfokkal, mert azok szerencsére nem csak ellenünk, hanem értünk is vannak. Több olyan funkciójuk van, melyeket még nem ismer mindenki, ezért írok róluk.
Az egyik legfontosabb, számunkra kedvező jó tulajdonság, hogy láthatóvá teszi az időket percre pontosan. Legyen szó pihenőről, vezetésről, egyéb munkáról, napi, heti, kétheti vezetésről, ugyan azt tudjuk mi is kiolvasni, mint az ellenőr!
Ez azért fontos, mert a korongos tachográf esetén ez nem volt így! Igaz, mióta nem csak szemrevételezéssel, hanem szkennelés után azt is gépi programmal értékelik, kisebb az emberi szubjektivitás szerepe. Viszont azt gondolom, hogy szinte egyetlen autóban sincs ilyen berendezés, tehát számunkra marad a hagyományos számolgatás.
Kezdjük a reggeli elindulással. Akkor szabad elkezdeni a napot, ha megvan a minimum 9 óra egybefüggő pihenő! Persze lehet 11 is, vagy több, az nem baj!
Ekkor jöhet a kalapács kb. 5-10 percre, (ez az elindulás előtti átvizsgálás), és a kezdő ország kiválasztása.
A vezetési időt pontosan nyomon követhetjük a lefele, vagy felfelé nyíl többszöri megnyomásával, amíg ide nem érkezünk:
Itt azt láthatjuk, hogy az 1. vezetőnek 46 perc a vezetési ideje az utolsó érvényes pihenő, vagy szünet óta.
Tehát, még bőven van vezetési időnk, egészen pontosan 3.43. Azért nem 3:44, mert amikor megállunk, még 1 perc vezetést hozzáad a készülék ahhoz az időhöz, ami a kijelzőn látszik.
Ha te pont 4:30 vezetésnél állsz meg, lehetséges, hogy azt fogod tapasztalni 2 perc múlva, hogy túlvezettél 1 percet! Ezt úgy lehet elkerülni, hogy legkésőbb 4:29-nél meg kell állni!
Ha a kijelzőn ezt látod, ne ess kétségbe! Okézd le, és gyorsan keress egy parkolót, és tarts egy 45 perces pihenőt, vagy egy 30 perceset, ha annyi kell a 45 perchez! Legkésőbb a 4.30 vezetési idő elérésekor meg kell állnunk 45 perc szünetet, megszakítást tartanunk. Ezt úgy is lehet, hogy először megtartunk egy minimum 15 perces szünetet, majd egy minimum 30 perceset.
Innentől ismét vezethetünk 4 és fél órát, ha ezzel nem lépjük túl a napi 9 vagy 10 órát, illetve a heti 56 , vagy a kétheti 90 órát.
Ezen a képen látható a kijelző akkor, amikor a fel-le nyilakkal előhívtuk a kétheti vezetési időt.
Ezt az adatot mindennap az elindulás előtt fölírom a naptáramba, így látom a vezetési idők szaporodását, és hogy mikor lesz meg a 9 óra pihenőm. Ha az 56, vagy 90 óra kerülne veszélybe, szólj időben az irányítódnak, hogy úgy adjon fuvart, hogy be tudd tartani a jogszabályban előírt időket.
Ha minden héten megtartod a 45 óra "rendes heti pihenőt", akkor a 90 óra nem lesz veszélyben. Ha viszont előző héten "csökkentet heti pihenőt" tartottál, (minimum 24 óra) akkor van esély a 90 óra elérésére.
Sok kollégától láttam, hogy a napi vezetési időt úgy nézi meg, hogy készít egy napi kinyomatot.
Ez szerintem fölösleges pazarlás, hisz a nyomtató papír elég drága, és ráadásul Belgiumban megkövetelik, hogy legalább 3 tekercs legyen nálad!
Van egy költségtakarékosabb megoldás is: slusszkulcsot elfordítani gyújtásra, majd a tachográf főmenüjébe belépni.
Ott a nyomtatási menüt választani, ok. majd kártya nyomtatása, ok. dátum bevitele, ok. kijelző kiválasztása, ok. A lefelé nyilat elkezdjük nyomkodni. Itt sok adattal találkozhatunk. Pl. azzal, hogy mikor volt kontrollod! Itt az látszik, hogy 2012. 05. 30-án volt kontroll, és a tachográf adatait is letöltötték.
Ha a lefele nyilat tovább nyomkodjuk, látható lesz a "szumma" görög betű: Ez azt jelenti, hogy innentől kezdve összesített adatok következnek.A vezető az utolsó napi pihenő óta 6 óra 11 percet vezetett, 307 km-t tett meg, 4 óra 16 perc egyéb munkát végzett, és volt neki 15 perc készenlét ideje is.Tehát nem feltétlen kell nyomtatni ahhoz, hogy láthassuk az aktuális összesített vezetési időnket.
Most következzenek a korongos tachográfok. Szerintem ez az óra nélkülözhetetlen segédeszköz! Induláskor beállítok rajta 4 órát, és elkezd visszaszámolni. A beállított idő letelte előtt 10 és 5 perccel figyelmeztet, majd hangosan, folyamatosan csipog, amíg ki nem kapcsolom. Ebből tudom, hogy ideje parkoló után nézni.
A másik segítségem a GPS készülék.
Reggel azt is lenullázom, majd napközben bármikor 1-2 gombnyomással, vagy érintéssel megmutatja, hogy mennyi volt aznap a mozgás, állás. Ha a napi mozgás eléri a 8 óra 10 percet, megint csak eljött a parkoló keresés ideje.
Azt láthatjuk, hogy áll az autó, hisz a sebesség 0,0 km/h, az eddigi átlagsebesség, amikor mozgott az autó 61 km/h, eddigi vezetési idő összesen 6h 7p, állásidő 3h 20p.
Amikor kivettük a korongot, szépen percenként össze tudjuk rajta számolni az időket, csak elég időigényes a dolog.
Én találkoztam már a Dynafleet nevű szerkezettel egy VOLVOban. Hasonlóan működik, mint a digitális tachográf. Nagyon pontos adatokat tud szolgáltatni nem csak a főnöknek, hanem a sofőrnek is. Természetesen a naptáramba írom a vezetési időket, a kezdés és a befejezés idejét ugyan úgy, mint a kártyás esetében.
Kis András / 2012.09.27.