Munkaközi szünet

A gépkocsivezető kollégák körében sok félreértés, félinformáció, parkolói pletyka kering a munkaközi szünettel, annak szabályos megtartásával kapcsolatban. A gépkocsivezetői munka egyik sajátossága, hogy a munkánkat úgy kell végeznünk, hogy egyszerre több szabálynak is megfeleljünk. Jó példa erre az az eset, amikor az egyik kollégát azért büntette meg a rendőr, mert a várakozni tilos tábla hatálya alatti úton próbálta megtartani az 561-es rendelet által előírt 45 perces szünetet (miközben az egyik szabályt betartotta megsértette a KRESZ-t).

A munkaközi szünetet számunkra az 1988. évi I.törvény 18/F §. írja elő:

18/F. § * (1) Amennyiben a 18/A. §-ban megjelölt jogszabály és közösségi jogszabály eltérően nem rendelkezik, a munkaközi szünet nélkül folyamatosan végzett munka a hat órát nem haladhatja meg. Amennyiben a teljes napi munkavégzés ideje hat és kilenc óra közötti, azt legalább 30 perces, amennyiben meghaladja a kilenc órát, legalább 45 perces munkaközi szünettel kell megszakítani.

(2) A munkaközi szünetet egyenként legalább 15 perces időszakokra a munkavállaló feloszthatja. Forrás: https://net.jogtar.hu

Ez azt jelenti, hogy a gépkocsivezetőnek akkor is kell szünetet tartania, ha a göngyölített vezetési ideje ugyan még nem érte el a 4,5 órát, de a munkaideje ( egyéb munka+vezetés) eléri a 6 órát.

Legkésőbb ekkor kell egy minimum 15 perces szünetet tartani.

Ha a munkaidő eléri a 9 órát, akkor legalább 30 perces, ha meghaladja a 9 órát, akkor 45 perces szünetet kell tartani. Az 561-es rendelettől eltérően ezek a szünetek megtarthatók háromszor 15 perces részletekben is. Az első 15 perces szünet alkalmas az 561/AETR rendelet szerinti osztott szünet első felének. A második csak akkor érvényes, ha az eléri, vagy meghaladja a 30 percet.

Erre a munkaügyi szabályra azoknak a kollégáknak kell figyelni, akik pl. gyűjtőznek, vagy más okból sok a "kalapács", és hamarabb közelítik meg a 6 óra munkaidőt, mint elérnék a 4,5 óra vezetést.

Akik hosszútávú fuvarokat végeznek belföldön, vagy nemzetköziben, nem érintettek, mert a reggeli elindulást megelőző 5-10 perces elindulás előtti ellenőrzéssel + a 4-4,5 óra vezetéssel, majd a 45 perc pihenővel teljesítik ezt az előírást is. Sőt, a 45 perces szünettel megvan a 9 órán túli munkavégzés esetére előírt 45 perces szünet is, emiatt már nem kell több szünetet tartani. Legfeljebb akkor, ha 10 órát akar valaki vezetni, de az az 561-es rendelet előírása. 

A „négykezes” párosok sincsenek veszélyben, ha 46 percnél nem sűrűbben cserélnek helyet, mert a jobb egyben töltött első 45 perc készenlétet elfogadják szünetnek, így megvan a munkaközi szünet is.

Az 561-es rendelet a következőt mondja ki a szünetekkel kapcsolatban:

„7. cikk: Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart. Ez a szünet felcserélhető egy legalább 15 perces szünettel, amelyet egy legalább 30 perces szünetnek kell követnie, elosztva e szüneteket oly módon hogy megfeleljenek az első bekezdés rendelkezéseinek.”

Mindezekből az következik, hogy a kétféle szünet egyszerre is megtartható, nincs olyan előírás, hogy csak egymásután lehetne megtartani, vagy duplán kellene szünetet tartani.

A legújabb tachográfok már jelzik a munkaközi szünet szükségességét is.

                                                                                                                         Kis András/ Szabó Nelli / 2024.11.06.