A „négykezes” munka előnyei, hátrányai. Bagolyjárat ismertető!
Egy korábbi írásunkban olvashattok arról, hogy a „négykezes” , azaz két fős járaton dolgozó gépkocsivezető párosok hogyan tudnak megfelelni az 561/2006/EK rendelet előírásainak. Most más irányból közelítjük meg a témát. Azt boncolgatjuk milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a speciális vezénylésnek a munkáltatók és a gépkocsivezetők szempontjából.
A munkaadók és munkavállalók érdekei, mint sok más területen, itt sem mindig ugyanazok. A tulajdonosnak az érdeke az, hogy a gépkocsi lehetőleg minden nap 24 órát guruljon rakottan, ha egy mód van rá folyamatosan „tempomat 90 km/h-ás sebességgel. Ez, mint tudjuk lehetetlen ,van több olyan külső körülmény, ami ezt gátolja, illetve korlátozza.
- 2006/561/EK rendelet
- KRESZ szabályok
- fel-le rakodás
- várakozás
- vámkezelés
- stau, dugók, araszolás
- közlekedési tilalmak
- ünnepek (közlekedési tilalmak)
- időjárási szélsőségek
- tankolás, szerviz „látogatás”
- gépkocsivezető szükségletei hogy csak néhányat említsünk.
A vezénylés elkészítésénél ezeket mind figyelembe kell/ene venni. A gépkocsivezetők fizikailag sem lennének képesek hétről-hétre folyamatosan dolgozni, ezért hasznos a tachográf, így legalább a kötelező pihenőket meg kell tartani. Ennek egyik iskolapéldája a furgonosok élete. Ők rendszerint túl vannak terhelve, szinte csak a hosszabb egyenesekben van lehetőségük aludni. Nelli is furgonozott anno, ma már hálás a tachográf feltalálójának .
Természetesen a négykezes járatok hatékonyabbak, mint az egy fős járatok, amennyiben a fuvarszervezés ki tudja használni a bennük rejlő lehetőségeket:
- 30 órás ciklusokban dolgozhatnak
- 2x9 óra vezetést elméletileg 3x5 perc megállással (a kártyacsere és a vezetők helycseréjének minimális időszükséglete) tudják abszolválni
- hetente két alkalommal 2x10 órát is vezethetnek a gépkocsivezetők ( ez alkalmanként 20 vezetési óra! )
- Csak az AETR hatálya alatt kell 45 perc szünetet tartani, az 561/2006/EK érvényességekor NEM!
- elméletileg (!) kétszer akkora távolságot tehet meg a kamion 30 óra alatt, mint az egyfős járat 24 óra alatt.
- a költségek közül csak a munkabér és járulékai, valamint hajózás esetén a kabinjegyek árai lesznek magasabbak, mint az egyfős járat esetén, a „guruló költségek” nem.
- A rakodásnál nem sok előnyt jelent, ha két fős a járat, még ponyvázás és spaniferezés esetén is max. 10-15 perccel lesz csak rövidebb/ gyorsabb a munka.
- Célszerűbb előrakott pótot biztosítani és a vezetési időket kihasználni. A négykezes járatban lévő előnyöket az expressz árufuvarozásban, és a nagy távolságú fuvarozásban lehet jól kihasználni. Főleg akkor, ha a fel és lerakó helyeken folyamatosan (0-24 óráig) dolgoznak, és van lehetőség optimális helyen a félpótkocsik átakasztására.
Van még egy speciális szakterület, a nagy értékű fuvarozás, ahol van létjogosultsága a négykezes vezénylésnek a távolságtól függetlenül. Itt a megrendelő előírhatja, hogy 2 fő gépkocsivezető legyen a fedélzeten vagyonvédelmi okokból. Ha viszont 2 főt követelnek, akkor logikus, hogy mindkettő vezessen is. A nagyértékű fuvarozásról egy korábbi írásunkban lehet olvasni. A négykezes munkát javasolni szoktuk a kezdő kollégáknak, hogy ellessenek, megtanuljanak egy tapasztalt kollégától fortélyokat, a fuvarozás alapjait. Természetesen nem csak nekik lehet jó ez a munka. Nagyon sok férj-feleség, apa-fia, apa-lánya páros is rója Európa útjait. (Elnézést kérünk, ha van anya-lánya, vagy anya-fia páros is, de velük még nem találkoztunk.)
- Mindenképpen az a jó, ha a páros tagjai hasonló érdeklődésűek, hasonló az életritmusuk, és jól megértik egymást, toleránsak, jó az alkalmazkodó képességük, mert a kamion vezetőfülkéje meglehetősen szűk élettér nemhogy két embernek, de sokszor még egynek is! Sok konfliktus forrása lehet a hetekig tartó összezártság.
- A 21 órás munkaidő nagyon hosszú tud lenni, még akkor is , ha felváltva pihennek.
- A 9 óra pihenőidő viszont 2 órával kevesebb, mint az egy fős járat esetében.
- Minden 21 órás ciklusba jut egy teljes éjszaka ( ezért hívják bagolyjáratnak).
- A 30 órás ciklus miatt teljesen felborul a biológiai óra.
- Két embernek közel kétszer annyi holmija van, amit ált. ugyanakkora fülkében kell elhelyezni, mint ahol csak egy gépkocsivezető van, ezért állandó a pakolás.
- Gyakrabban kell vásárolni, fürdés tovább tart ( és többe is kerül )
- Legtöbbször az evés is menet közben történik, aki a jobb 1-ben ül összedob pár szendvicset.
- Éjszaka már nehézkes a parkolás ( főleg Ausztriában, Németországban)
- un. flúgos futam esetén a kártyacsere és kávéfőzés is járó motor mellett un. forró váltásban történik.
- Sok esetben nappal nem tudunk pihenni, vagy a zaj vagy a meleg miatt. Éjjel pedig nagyon álmosak vagyunk, sokat költünk kávéra .
Ami jó benne:
- Szórakoztató. Könnyebb a stresszes helyzeteket feldolgozni, ha van kivel megbeszélni.
- Kevésbé lesz elszigetelt, antiszociális a gépkocsivezető
- Kirándulni is jobb kettőnek , kereket cserélni meg pláne
- A tolatást , deszkázást , spaniferezést már ne is említsük.
Olyan fuvarozó vállalkozóktól hallottuk a következő információt, ahol sok a négykezes páros: „Azokkal a párosokkal van a legkevesebb probléma, akik férj-feleség!”
Minden párosnál kialakul egy bizonyos munkamegosztás. Mindenkinek megvan a szerepe, hogy melyik az a munkafolyamat, amelyikben egyik vagy másik tag a jobb. Pl. egyikük takarítja a platót, a másik írja a menetlevelet, vagy egyikük jobban szeret autópályán vezetni, a másik meg a „bundáson” stb. A munkamegosztás a két gépkocsivezető dolga, jobb, ha ebbe külső szereplők nem akarnak beleszólni.
Több cégnél próbálkoznak a két gépkocsivezetőt a bérezésben megkülönböztetni, mert mondjuk az egyik fél kezdő. Ez a fajta megkülönböztetés nem jogszerű, és negatív diszkrimináció. Van olyan repteres cég ahol a kezdő (ált. nő) gépkocsivezetőknek rendszeresen kevesebb bért ajánl fel! Ez kizsákmányolás és erőfölénnyel való visszaélés! Ezt senki ne tűrje el csak mert kezdő, vagy mert nő! Nelli mondása: a plasztikkártyák adják a jogosultságot és a szakmában eltöltött idő a rutint.
Kapcsolódó írások:
Kis András / Szabó Nelli / 2016.08.02.